På startstreken til en ny dugnadssesong

Pandemien til tross var første halvår 2021 et meget effektivt dugnads-halvår med arbeid både på “Båtbyggeriet” og gjennom å ferdigstille “Byssa Strandcafé”.

Når vi starter opp igjen 16. august, hva er det da som står i fokus? Under veis mot jul og nytt år, kommer det nok inn en del gjøremål i kategorien “løpende oppgaver” , men under har jeg trukket fram fire hovedområder som vil prege både høsten og våren med.

Dugnadene i Brottet handler om trivsel og kameratskap og en klar målsetting om å skape resultater til glede for lokalsamfunnet. Ønsker du å være med – meld deg på!

Prosjektene vi allerede er i gang med, men som nå skal trappes ytterligere opp er som følger:

1. Ferdigstilling av Båtbyggeriet og oppstart på arbeidet med å bygge en seilbar modell av en losskøyte (“Arnt Otto”) anno 1860. Dette i samarbeid med Maritime Center AS og båtbygger Gunnar Eldjarn ved Tromsø Museum/Tromsø Universitet. Prosjektet er støttet av Sparebankstiftelsen DNB og Hvaler kommune. I tillegg legger kulturvernforeningen betydelige ressurser inn i prosjektet

2. Opprusting av tre lystårn i Brottet amfi

I løpet av fjoråret ble to lystårn utbedret/bygget nytt i amfiet. Nå skal ytterligere tre tårn gjennom samme prosessen. Kort fortalt betyr dette å heve eksisterende tårn ca 1,5 m, samt å utstyre tårnene med låsbare front dører (sjalusier).

3. Restaurering av de gamle driftsbygningene fra stenhoggerperioden. Dette er at arbeid som så smått startet opp i våres , men som nå vil bli intensivert. Arbeidet kan vi utføre takket være støtte fra Norsk kulturminnefond, avd. kulturarv i Viken og Uni-stiftelsen.

Rundt de gamle driftsbygningene fra stenhoggerperioden skal det nå dreneres. I tillegg skal takene forbedres, samt at deler av veggene skal restaureres og males.

4. I tillegg til allerede igangsatte tiltak, er målsettingen å bedre uteplassen på kystledhytta “Stenhoggerhytta”. Hytta er i dag en av de mest besøkte av våre fire hytter, men “skjemmes” noe når nordavinden drar gjennom Skjelsbosundet. Derfor er målsettingen å bygge en skjermet uteplass på nordsiden av hytta som ble åpnet som kystledhytte i 2012.

Den populære kystledhytta “Stenhoggerhytta” skal få en skjermet uteplass på nordveggen, i tråd med hva de andre to hyttene også har.

Velkommen til å bli med oss på et mangesidig og spennende dugnadsløft i månedene som ligger foran oss.