Superrydder Frode Jørgensen i gang i Brottet.

Hvaler kulturvernforening har som kjent  flere dugnadsgrupper som stiller opp “året rundt” i Brottet, på gamle Brekke skole, i arbeidet med kystledhyttene og kystlekeplassen. Tar vi også med alle dem som stiller opp rundt arrangementene om sommeren, så snakker vi om 70 – 80 personer, en svært viktig ressurs.

Forleden dag ble jeg stopp av en hyggelig kar som spurte om kulturvernforeningen trengte hjelp til å rydde, det være seg på stier eller i området for øvrig. Mannen, som da var på vei for å rydde søppel og brenne busker og kratt i området ved Herregårdsdammen på Spjærøy , var Frode Jørgensen fra Strandbakken på Asmaløy. Mange har sikkert møtt Frode, på sykkel eller med trillebår medbringende håndsag, rive, hagesaks og solide arbeidshansker. Etter samtalen var det klart; Frode skulle stille opp i Brottet der områdene, som vi ønsker å vise frem som autentiske brott, gror igjen. Hvilken ressurs som dukket opp og stilte sin arbeidskraft til rådighet for fellesskapet!

På den første uka er allerede store deler av området ryddet for trær og busker.

I området ved Brottet amfi, ligger det flere gamle stenbrott og disse ønsker vi å beholde som synlige tegn på den aktivitet som utspant seg her fra rundt 1895 til inn på 70-tallet. Og det er her Frode Jørgensen nå gjør en svært viktig jobb. Vi får ikke fjernet alle trær og busker helt, men med Frodes hjelp kan vi fremvise et “helt annet” landskap når vi i månedene som kommer kan ønske nye gjester velkommen.

Nevens skal også at det ikke er første gang Frode Jørgensen gjør seg bemerket med sin evne og arbeidskraft  for å rydde i Hvaler-landskapet. Sammen med sin kone Unni, har han i samarbeid med Skjærgårdstjenesten lagt ned en formidabel innsats med strandryddig gjennom flere år. I 2016 fikk ekteparet strandrydder-prisen av Eivind Børresen og Skjærgårdstjenesten for innsatsen de har utvist i flere år med å rydde, ofte på ganske lite tilgjengelige steder. I disse dager er det kulturvernforeningen som nyter godt av Frode Jørgensens innsats.  Takk for at du stiller opp Frode, det er mange som vil glede seg over ditt arbeid for å ta vare på kulturlandskapet og minnene fra stenhoggerperioden.