To glade herrer og en “svane”.

Kommende sommers oppsetting i Brottet vil ha med seg elementer fra fjorårets oppsetting “Fyret” både hva angår det sceniske bildet og temaer. Årets musikkteater vil imidlertid være et nyskrevet stykke der losens liv og tøffe hverdag vil stå i fokus. Hva var mer naturlig da enn å få på plass en båt og helst en skøyte tilpasset temaet? Her kom Knut Sørensen, tidligere leder av Maritime Center i Fredrikstad oss til hjelp. Skøyta med navnet “svanen”, som nok har sett sine beste dager, var lagret på Isegran og ventet på sin videre skjebne. Nå er det klart at “livet” i det minste forlenges ut denne sesongen som et meget spektakulært tilskudd til scenografien på stykket. Det blir nok ikke hele skuta som får sin scenedebut, men en redusert og modifisert utgave. Spennende blir det i alle fall å se hvordan årets scenebildet blir utformet både med det flotte fyret og losbåten “Svanen”. For sjøfolkene hadde både fyr og losbåten viktige funksjoner som “Lysglimt i mørke”, det som også har gitt tittelen til årets oppsetting i Brottet.

Musikkteateret “Lysglimt i mørke” er et samarbeid mellom Kulturværste AS, Hvaler barne- og ungdomsteater Brottungær og Hvaler Kulturvernforening. Stykket har premiere torsdag 09.07.