“Typisk norsk – ikke bare norsk” , tema for kulturminnedagene 2018

2017 var første året Hvaler kommune i samarbeid med kulturvernforeningen arrangerte de såkalte “kulturminnedagene”, et europeisk kulturarvprosjekt med både nasjonalt og lokalt fokus. Tema for kulturminnedagene 2018, der de fleste av arrangementene skal finne sted i uken 8. – 16. september, har i år som tema: “Typisk norsk – ikke bare norsk”; hva kan sies å være “ekte norsk” og hva er det i vår kultur og våre verdier som egentlig har sitt opphav i andre land og kulturer?

Stikkordene for bildene over er “Arbeiderpartiets  kvinneforening”, Spjærøy kirke, Arkimedesskruen og Eplefestivalen, her ved “eplegeneral” Kirsti Knudsen.  Dette er kjente og kjære “størrelser” i vårt lokalsamfunn, men er det nå så sikkert  at kvinnebevegelsens anførere og ideologi eller for den del at den lokale kirken er “ekte norsk” i sin form og utførelse. Sikkert er det i alle fall at Arkimedesskruen ikke er et norsk design, men hva med eplene som Kirsti bærer fram til Eplefestivalen i 2018? Og hva med vårt lokale korps; hvor er korpstradisjonen hentet fra og hvorfor snakker vi den dialekten vi opplever som vår? Har vi hentet ord, uttrykk, bøyningsformer fra våre  nære og fjerne naboer ? Spørsmålene er mange, og noen av dem håper vi å kunne gi svar på i løpet av kulturminnedagene til høsten.

Det er Hvaler kommune som har fått oppfordringen fra Norsk kulturvernforbund om å arrangere kulturminnedagene 2018. Denne utfordringen har kommunen tatt i tett samarbeid med Hvaler kulturvernforening, Hvaler Hagelag (Eplefestivalen) og  Hvaler menighet. Vi hekter gjerne på flere organisasjoner fram mot møtet vi skal ha før det endelige programmet skal bankes 21. juni.

Hvert år deles det ut en kulturminnedagspris til den organisasjon eller tiltak som har fremhevet seg gjennom arbeidet med kulturarven. I fjor var Hvaler kulturvernforening en av tre nasjonale kandidater. Inspirert av denne nominasjonen er årets ambisjon ikke mindre enn å gå helt til topps sammen med våre samarbeidspartnere.