Vandring i historisk maling på gamle Brekke skole

Arbeidet innom hus på gamle Brekke skole denne vinteren, våren  og langt ut på kommende høst vil innebære skraping av historiske lag med gammel maling og påføring av ny. Hos oss som jobber med dette, på bildet over representert ved Knut Hjortland og undertegnede, er dette ikke bare en “dugnadsjobb”, men også utgangspunkt for refleksjoner om hva mennesker som har hatt tilhold i huset har ment og tenkt når de har valgt akkurat “den” fargen, her på kjøkkenet. For det er  ikke bare ett lag vi skal ha bort, vi snakker om opp til fire lag, ikke nødvendigvis for å ta dette helt bort, men for å fjerne det som fremstår som løst. Dette før det kommer ny maling på, slik Ragnhild Nordengen viser fram til “gammel-kollega” på Brekke barneskole, Karin Olsen. Kjøkkenet skal etter hvert få en gulfarge som ligger i et av de historiske lagene som i disse dager skrapes bort med takk for tiden denne fargen kastet “glans” over kjøkkenet, huset sjel.

Det er imidlertid ikke bare innendørs det jobbes, i dag også utendørs med å fjerne store stener gravd opp  i forbindelse med legging av vann – og avløpsrør. Med tele i bakken var dette dagen for å benytte en av kommunes tungvektere ført av Frode Lund for å få fjernet stenene fra hagen som venter på å bli opparbeidet.