Vi forbereder og gleder oss til bygdedagen pinseaften kl 12:00

Bygdedagen , et samarbeid mellom Kystmuseet Hvaler og Hvaler kulturvernforening  har blitt en godt innarbeidet tradisjon gjennom over de førti årene som denne dagen har blitt markert. Selv om mye er forandret siden bygdedagen første gang ble arrangert på 70-tallet, så ligger grunntanken og rammen rundt dagen fast: Vi ønsker å sette fokus på kystsamfunnets historie og kultur, samtidig som vi ser den store verdien i å trekke med lag , foreninger og enkeltpersoner i markeringen av kystsamfunnet egenart. En viktig del av denne dagen, er også å vise fram Nordgården med bygdesamlingen og det som vokser fram i området med Brottet og Museumshavna.

Det som kanskje er det viktigste for mange av oss – å få den gode samtalen med han eller hun som vi ikke har snakket med “på år og dag”.

Tradisjonen tro starter vi arrangementet kl 12:00 med velkomsthilsen og musikk av Hvaler musikkforening. Vi følger opp med sanginnslag fra kulturskolen (søskenparet Silje og Henrik) og presentasjon av årets oppsetting i Brottet, musikkspillet Brottsjø, gjennom innslag fra Brottungær . På bygdedagen møter du for øvrig Hvaler bondelag ( med dyr), Hvaler Hagelag, representanter for DS Hvaler, Gunn Hedberg som selger boka om turer på Hvaler og Hvaler kulturvernforening som selger historiske kart, pluss mye, mye mer.

Er du interessert i kystens liv og historie, har sans for den gode praten med kjente og mindre kjente og støtter arbeidet som kystmuseet og Hvaler kulturvernforening står for, ja da er bygdedagen lørdag 19. mai (pinseaften) det rette stedet. I fjor var vi over 700 personer som møttes på bygdedagen. Er værgudene med oss, bør det ikke bli færre i år.