“Vi gruer oss” med stor glede på Brekke skole

Da representanter for fylkeskonservatoren  i Østfold besøkte Gamle Brekke skole for første gang i 2014, uttalte  en av disse at kjøkkenet med grua og bakerovnen var selve hjertet, ja sjelen,  i den historiske bygningen. Med dette som bakteppe har vi derfor  planlagt nøye hvordan dette sentrale rommet, i det historiske bygget, skal bygges opp igjen.

Eivind Børresen orienterer Stefan Ädel hos fylkeskonservatoren om fremdriften med arbeidet med grue og bakerovn.

Dugnadsarbeidet både i Brottet og på Brekke har en rekke fagfolk på laget. I så måte er Asger Bentzen, som tidligere murer, en av disse. Asger gjør derfor en flott jobb for oss både gjennom å pusse brannmurene og nå ved å bygge opp igjen grua og bakerovnen. På bildet fra sist lørdag er Asger godt i gang med dette faglig utfordrende og viktige arbeidet.

Asger er mannen som nå skal bygge opp igjen grua med bakerovnen og dermed gjenskape husets “hjerte og sjel”.