Vi lyser fred over Ragnar Homstvedts gode minne

Bygdedagen 2018, skulle bli den siste i en lang rekke for Ragnar Homstvedt født 17.03.27. 26.10. gikk han bort 91 år gammel . Onsdag 7.11. blir han stedt til hvile på Spjærøy kirke.

Ragnar og familien var i mange år bosatt i Fredrikstad, men tilbrakte så langt de hadde mulighet, tiden på den klassiske “Kråkerøy-hytta” ved Skjelsbusundet på Spjærøy.  Da kona døde for et par år siden, ble Norderhaug, og den siste tiden Dypedalsåsen Eldresenter, Ragnars bosted.

Ragnar Homstvedt var lidenskapelig opptatt av alt som skjedde på Hvaler og etterlater seg et helt unikt klipparkiv. Var det omtaler av Hvaler og Hvaler-folk i avisene, var Ragnar klar med saksa og klippet dette inn i sitt etter hvert svært omfangsrike arkiv i tillegg til alle publikasjoner som fant veien til arkivet. Med dette som bakgrunn var han en uvurderlig kilde for de mange av oss som søkte kunnskap om kystsamfunnets liv og historie.

Det var spesielt to organisasjoner som fikk nyte godt av Ragnar Homstvedts engasjement og til tider skarpe replikk; Hvaler menighet og Kystmuseet Hvaler, senere Hvaler kulturvernforening. Når Ragnar nå har hengt skyggelua på kroken for godt og gått ut av historien, er vi mange som takker deg for ditt bidrag til kunnskap nettopp om historien.

Takk Ragnar for det bidrag du ga til vår kunnskap om det samfunnet vi sammen delte gleden av å bo i.

Vi lyser fred over Ragnar Homstvedts gode minne.