“Allmennheten skal med”, i alle fall på Nordgårdsbrygga!

Som vel kjent ble søknaden om dispensasjon fra reguleringsbestemmelsene på Nordgårdsbrygga godkjent sist onsdag. Det betyr at en lang og vanskelig sak er avgjort med positivt resultat, noe som igjen betyr at vi kan planlegge videre utvikling av brygga med lys, vann og mindre boder for båtfolket.

I vedtaket som ble gjort i utvalget for samfunnsutvikling, ble det også tatt inn følgende vilkår:

Allmennhetens muligheter til bruk av bryggen, til opphold og gjesteplasser, skal fremgå av skilt og tydeliggjøres på bryggekonstruksjonen. – Rett for allmennheten til ferdsel og opphold på brygga skal tinglyses.

For Hvaler kulturvernforening som har jobbet med dette området, og brygga spesielt gjennom flere år, er dette et noe underlig tillegg. Ikke fordi vi på noen måte er uenig, men fordi dette har vært den største selvfølge siden vi startet opp. Reguleringsplanen slår fast at dette er et offentlig område (museumshavn) og det har vi forstått dithen at her har allmennheten fri tilgang både til overnatting på kystledhyttene, til bading, som turmål, til fisking og til å legge til her med båt om det er plass. Ingen private interesser, ut over de som har betalt båtplass, skal dominere eller fortrenge andre fra området.

Når dette nå er vedtatt, skal vi selvsagt følge  opp også med skilting. Og det er her vi ber om medlemmer og andres kreativitet. Vi ønsker å få laget tekster til disse skiltene som  forteller om retten til fri ferdsel og opphold, men ønsker dette  fortalt på en kreativ og gjerne humoristisk måte. Kan du hjelpe oss her, så tar vi gjerne imot forslag. Blir det ditt forslag det vi velger, vanker det 2 premierebilletter til neste ås oppsetting i Brottet (foreløpig uavklart hvilken det blir).

Send ditt forslag til tekst(er) til : paulh@online.no