Arbeidet på gamle Brekke skole skyter fart

Et sterkt dugnadslag med stor faglig bredde stilte på Brekke i ettermiddag: Asger Bentsen, Sæming Koppang, Bjørn Reffsgård, Kjell Brobakken, Arild Bjørn Andreassen, Jan Borger Berntsen, Kai Karlsen, Frode Lund, Eivind Børresen og Ragnhild Nordengen
Et sterkt dugnadslag med stor faglig bredde stilte på Brekke i ettermiddag: Asger Bentzen, Sæming Koppang, Bjørn Reffsgård, Kjell Ole Brobakken, Arild Bjørn Andreassen, Jan Borger Berntsen, Kai Karlsen, Frode Lund, Eivind Børresen og Ragnhild Nordengen

Dugnadsarbeidet på gamle Brekke skole skyter nå fart. I tillegg til at det var rekordfremmøte på dugnaden i ettermiddag, har byggmester Svein Rognli og hans folk nå skiftet ut råtne partier i frontveggen og fått på plass spikerslag slik at ytterpanel igjen kan komme på plass.

Sæming Koppang betrakter arbeidet som nå er utført på frontveggen

IMG_0050IMG_0055

Asger Bentzen og Kai Karlsen utførte viktig murerarbeid både på pipa og grunnmuren.

Ikke minst sto murerarbeidet i fokus på Brekke i dag. Asger Bentzen , assistert av Kai Karlsen, har murt pipa i 3. etasje opp mot taket. Her skal det nå åpnes slik at pipa over tak kommer på plass før høst og vinter setter inn. I tillegg gikk murerne i gang med å legge ny fugemasse i grunnmuren.

Bordet på Brekke

Sverre Johnsen - bordet på Brekke"spor" etter barneføtter er det mange av på fotlista på langbordet.

Til venstre langbordet på Brekke slik det er tegnet av Sverre Johnsen og gjengitt i bygdeboka. Bordet vi har “funnet” på Brekke, er til forveksling lik bordet på tegningen.

I den første tiden det var skole på Brekke satt elevene ikke ved pulter , men ved et langbord slik det fremgår av en tegning på side 446 i Inger Jensens bygdebok “Havet var leveveien”.  Under arbeidet på Brekke skole har vi “funnet ” et slikt langbord, godt slitt av barneføtter. Om akkurat dette bordet har stått på Brekke på midten av 1800-tallet vet vi jo ikke sikkert, men med stor sannsynlighet har bordet stått i en eller annen skolestue langt tilbake i tid. Bygdeboka kan fortelle følgende: I 1850 hadde skolelokalet (på Brekke) to bord og sju benker. Benkene var brunmalte med en utstående list langs sidene til støtte for føttene. Bordene var svartmalte. Vi vet jo ikke noe om benkene på Brekke, men bordet har en slik “fotlist” på hver side.

Sikkert er det at bordet vil bli tatt vel vare på og med tid og stunder inngå i det miljøet vi ønsker å skape på gamle Brekke skole