Bildeloggen fra dugnadsuke 43 sier sitt om bredden i arbeidet.

I likhet med tidligere ukers innsats, så har også denne uka fremvist fullt dugnadstrøkk, det være seg i Brottet, på kystmuseet, på Brekke og på andre arenaer der kulturvernforeningens folk er bidragsytere. Igjen lar jeg bilder og medfølgende tekst fortelle om dette store dugnadsprosjektet som bør veie tungt når kommunen skal oppsummere sitt folkehelsearbeid der trivsel, aktivitet og kreativt engasjement er stikkord når arbeidet skal beskrives.

Arbeidet med garasjen til “Gråtass” går sin gode gang med avsluttende snekkerarbeid og et første strøk med “låverød” maling. Erling Olsen, Thor-Ivar Olsen og undertegnede i full aktivitet på Kystmuseet.

Samtidig med arbeidet på kystlekeplassen, var en gjeng entusiaster engasjert med å sluttføre arbeidet på forstøtningsmuren ved Brottet. Leif Hansen, en av ildsjelene i arbeidet, viser stolt fram muren da forskallingen var fjernet

Kulturvernforeningens arbeid strekker seg langt  ut over arbeidet i Brottet og på Brekke. I et større samarbeidsprosjekt med Hvaler kommune er skjøtsel, vern, tilrettelegging og informasjon på festningsholmen, Akerøya viktige arbeidsområder der kulturvernforeningens folk er involvert. På bildene over er naturfotograf Rolf Sørensen i gang med å fotografer nærområdene som del av arbeidet med tre nye informasjonstavler. Til høyre de nye kanonlavettene som Petter Wistner har laget og der ytterligre to plasseres ut til våren.

.

Onsdagsgjengen i Brottet har også hendene fulle med malerarbeid, opparbeiding av en “Oldemors hage” og et omfattende ryddearbeid. Frode Jørgensen er en av flere som deltar i dette arbeidet, her med å klargjøre for brenning  av rusk, rask og nedrivningsmateriale

Maling, skraping – skraping og maling er gjennomgangstemaer på Brekke i disse dager. I kveld “feiret” vi at taket i det store rommet i 2. etasje ble malt for tredje og siste gang der Knut Hjortland setter “sluttstrek . I det tilstøtende rommet, skraper Kjell Ole Brobakken, Anne-Catherine Huysman og mannen Yves fortsatt løs maling for å klargjøre også dette rommet for en siste innsats med malerkost. Svalgangen er nå også i ferd med å få sine fortjente strø der Åsne Engene gir sitt gode bidrag.

I løpet av november vil alle rom i dette flotte bygget ha fått sin siste omgang med maling. Da venter vi bare på den historiske tapeten som skal på plass i lærerens “finstue” i 1. etasje.

Det som ikke minst vil vekke oppsikt og skape interesse for gamle Brekke skole er de gamle klassiske ovnene, i sin tid produsert av  “Mustad og sønn”, med en historie tilbake til 1920-tallet. En av disse høyreiste ovnene er allerede på plass, den siste ble i kveld montert av Eivind Børresen, Paul H og Knut Hjortland. Ovnene er en gave til Brekke fra Einar Børresen og Lisa Aisato – en flott gave, et flott skue!