Bli med på natur- og kulturhistorisk vandring til Botneveten i morgen kl 13:00

Fra Botneveten, Hvalers nest høyeste punkt (70 m.o.h.) er det flott utsikt både mot de indre delene av Kirkøy og mot hav og sund i øst og sør/sør-vest
På 1970-tallet sikret Oslofjordens Friluftsråd (OF) området på Botneveten, Kirkøys høyeste punkt (70 m.o.h.), for allmennheten. Det var flere som stusset den gangen over at OF også engasjerte seg for sikring av friarealer i Hvalers «innland». Mange er det nok nå som takker fremsynte folk i OF for nettopp å se kysten og fjorden i et større perspektiv.
Avstanden fra den nye parkeringsplassen og opp til «veten» er ca. 3 km. Fra utkikkspunktet på «veten» er det utsyn til store deler av Kirkøy og sjøområdene i øst  og sør/sør-vest.
I motsetning til tidligere, da området fremsto som ukjent og relativt ufremkommelig for de av oss som ikke er lokalkjent, så bidrar nå en merket sti å gjøre dette til et godt tilgjengelig og spennende turterreng. I morgen, søndag 5.11. kl 13:00,  inviterer Oslofjordens Friluftsråd, i samarbeid med Hvaler kommune,  til åpningen av en ny kyststitrasé til Botneveten. Parkere gjør du på den nye parkeringsplassen (Hyttekasbakken 25).
I dette området handler det imidlertid ikke bare om utsikt og en mangfoldig natur. I området var det også «industriell virksomhet», gjennom uttak av feltspat i en periode på 1800-tallet. På åpningen søndag, der undertegnede som styremedlem i OF står for den offisielle åpningen, vil Peter Parmer orientere om denne, for mange, ukjente industrihistoriske perioden der over 50 mann var engasjert. Det var m.a.o. ikke granitt som var grunnlaget for stenindustrien på Hvaler, men uttak av feltspat. Les mer om uttak av feltspat på Kråkerøy og Hvaler på følgende link: http://nhm2.uio.no/botanisk/nbf/ofa/nio2007/5_Mineraler.pdf
Arbeidet med den nye kyststitraséen, er blitt til i et nært samarbeid mellom Hvaler kommune, Oslofjordens Friluftsråd og lokale grunneiere. Finansieringen av dette og flere lignende kyststiprosjekter på Hvaler, er for øvrig muliggjort gjennom midler fra Gjensidigestiftelsen og Østfold fylkeskommune.