Brekke-dagen 13. august – Bli med oss i markeringen av Hvalers første faste skole

Brekke - på vei tilbakeIMG_9103
Gamle Brekke skole er Hvalers første faste skole fra 1849 og en av landets første skoler utenfor tettbebygd strøk. Bygget eies av Hvaler kulturvernforening. I 2013 startet planleggingsarbeidet for restaurering av bygget som i tillegg til skole har vært bolig for enker etter prester (presteenkesete) fra rundt 1770, bank, posthus, herrestyresal og møterom for andre kommunale råd og utvalg.
Med støtte fra Østfold fylkeskommune (fylkeskonservatoren) og Norsk kulturminneråd startet så arbeidet med restaurering i 2015 og fortsetter i 2016 med støtte fra de samme. Målsettingen er å ha huset ferdig restaurert i løpet av 2019.
Høyt henger de, men sur er de så visst ikke
Stor dugandsinnsats er viktig for å få den historiske bygningen restaurert
Lørdag 13. august fra 12 – 15  inviterer Hvaler kulturvernforening og venneforeningen for gamle Brekke skole til en hyggelig samling. Av programmet kan vi nevne:
  •  informasjon om husets historie,
  • informasjon om restaureringsarbeidet,
  • salg av gammelt pedagogisk materiell,
  • musikk ved Anne-Lill Adamsen Reff og Musehogget Tradjazzband              presentasjon av skisser (strektegninger) som Axel Thorenfeldt har laget av dette historisk svært interessante  huset.
Vi selger gamle kart og plansjer på Brekkedagen. Her kan du skaffe deg pedagogiske klenodier .

Om værgudene svikter oss, flytter vi arrangementet fra den idylliske hagen til førsteetasje i huset. For ytterligere informasjon om gamle Brekke skole og arrangementet den 13. august kontakt: Paul Henriksen, 414 63 771 eller Kjell Ole Brobakken 901 58 108.

Leder i Hvaler kulturvernforening