BROTTET – ikke bare et “gresk amfi”

En enkel , men forhåpentligvis “appetittvekkende”  folder skal presentere  “Brottet – ikke bare et “gresk” amfi”.

Som tidligere nevnt har Hvaler kommune invitert kulturvernforeningen til å være medarrangør for årets kulturminnedager ( 9.- 17. september), en nasjonal – og internasjonal markering av kulturminner og kulturhistorien i norske kommuner. I år skal denne markeringen, som nasjonalt ledes av Norsk kulturvernforbund, sette spesielt fokus på “Kulturminner i samfunnets tjeneste”.

Etter forslag fra kulturvernforeningen har Hvaler kommune (som del av et samarbeidsprosjekt) avsatt kr 60.000,- for at lag og foreninger kan profilere sitt arbeid med Hvalers kulturhistorie og kulturminner. Som søkere til disse midlene har følgende meldt seg innen fristen:

• Hvaler Hagelag
  • Hvaler menighet (Middelalderkirken)
  • Frøkengården i Korshavn
  • Hvaler kulturvernforening

Materiellet som nå utvikles skal presenteres under kulturminnedagene og inngå i programmet som kommunens kulturavdeling vil bekjentgjøre senere i måneden. Når det gjelder kulturvernforeningens bidrag, vil det bestå i en ny folder som presenterer området med Brottet og Museumshavna – se over, i tillegg til fire plakater (preget i stål) som skal monteres utvendig på veggen i Amfigrotta

HK_plakater_korr2