Bygdedagen, det gode og nære fellesskap

Flagget og Arnt Otto 14.05.

Nærmere 400 personer var tilstede da Kystmuseet Hvaler og Hvaler kulturvernforening arrangerte  bygdedag på kystmuseet i dag (pinseaften). Igjen fikk vi oppleve en bygdedag der Hvalers og kystens kulturhistorie står i fokus. Vi lar bilder fra dagen fortelle sitt tydelig språk om at vi kan bokføre nok en vellykket bygdedag, den over førtiende i rekken.

Arne Martin og Ingunn 14.05.Ingunn og Thor Ivar 14.05.

Ingun Hovden Christensen og Ivar Knudsen i presenterte den nye mannsbunaden i storstua på Nordgården. Her Ingunn, en av ildsjelene i arbeidet, i samtale med Arne Martin Klausen og Thor Ivar Olsen om de kulturhistoriske elementene som mannsbunaden bærer i seg.

Brottungær 14.05.Tordenskiold 14.05.

På “tunet” fikk vi smakebiter fra årets oppsetting med Brottungene, mens Kyrre Sæther, i rollen som Tordenskiold, fortalte om Tordenskiold-jubileet som finner sted i Fredrikstad og på Skjærhalden 8. og 9. juli

Sanitetsforeningen 14.05.Reidar Andersen og Asgeir Svendsen14.05.

DS Hvaler og SverreIMG_8504 (2)

(over) Lag og foreninger, her representert ved Sanitetsforeningen på Hvaler og forbundet Kysten, ved styreleder Asgeir K. Svendsen, presenterte seg og sto for en rekke aktiviteter. Reidar Andersen, med sitt trekkspill, bidro, sammen med Hvaler Musikkforening, til å gi bygdedagen en flott musikalsk ramme.

(under) Dagen ga også muligheter for å presentere arbeidet til Stiftelsen DS Hvaler og salg av plansjer og kart til inntekt for restaureringen av Gamle Brekke skole

Se reportasjen  i FB her: http://www.f-b.no/nyheter/hvaler/hvaler-kulturvernforening/lise-besokte-bygdedagen-pa-hvaler-for-forste-gang-her-er-det-sa-flott/s/5-59-455458

Paul Henriksen                                                                                                                                 leder i Hvaler kulturvernforening