De “små”, men svært viktige skritt i arbeidet med Arkimedesskruen

Som fortalt tidligere er Hvaler Kulturvernforening koordinator for et arbeid i Arekilen som både involverer frivillige, Hvaler kommune og Fylkesmannen, det siste fordi Arekilen er definert som verneområdet, dette grunnet våtmarksområdets spesielle flora og fauna. Som et resultat av prosjektet er det nå anlagt en mindre sti og utkiksplattform spesielt med tanke på fugleinteresserte. Senere vil det også bli bygget et fugletårn og tak over Arkimedesskruen.

På bildet Ragnar Holte, Øyvind Fjeldberg, Carl Erik Madsen, Petter Wistner, Gunnar Bjar , Kai hermansen og Laila Kjølbo Rød.

I dag var det duket for befaring nettopp sammen med fylkesmannen ved Gunnar Bjar og Hvaler kommune ved Laila Kjølbo Rød. Dette for få klarlagt felling av trær for inntransportering av Arkimedesskruen når den sent neste år eller i løpet av vinteren 2021 skal fraktes inn i våtmarksområdet. Dernest avklare om det gis åpning for å få på plass to telefonstolper som støtte for den delen av skruen som møter vannspeilet.

Petter Wistner, som leder arbeidet med den nye Arkimedesskruen i verkstedet på Viker, orienterer arbeidsgruppa for prosjektet  om fremdriften

Etter befaringen i Arekilen var det kaffe og orientering om fremdriften i arbeidet med selve “skruen” som skal utstyres med rundt 900! “blader” eller staver. Disse håndlages, et arbeid som både krever tid og ikke minst presisjon. Så langt er rundt 1/3 av disse “bladene” gjort ferdig. Gjennomgående i “skruen” er den originale jernakselen fra 1916.