Dugnad i en hummertid

De siste dugnadsdagene har vi fokusert på ryddig etter en lang sesong der mye er kjørt til Sandbakken. I dag ble det gode forhold slik at vi kunne brenne kapp og annet etter mangt et prosjekt. Her er bålpasser Kent Bjørge Johannessen i aksjon.
  1. oktober betyr mye for mange på Hvaler, så også for flere av gutta i dugnadsgjengen som i disse dager håper å få hummer i den riktige størrelsen og uten rogn i tena. Denne er som kjent fredet hele året. De av vår gode venner som i disse dager er på hummerfiske i stedet for i Brottet, er imidlertid ikke helt fredet for et lite “stikk”. Derfor måtte innkallingen til dagens dugnad komme i denne formen. Dette til melodien av Thorbjørn Egners “vårfuglevise”.
Det er fangsttid på Hvaler og hummer’n er her
Den gjemmer seg rundt om blant holmer og skjær
Nå er krykkene kastet og gåstol parkert
Vi andre tar turen til Kiwi for rek
Trallala tvildeli didi, hva tenker de på
De tenker den er heldig som en hummer kan få

Men mens fiskerne håper en hummer å få
Vi andre vi vet det er arbeid å nå
For til Brottet vi reiser i morgen før ti
Vi slipper å hale i kuling til ni
Trallala tviddelididi, hva tenker vi på
Vi tenker slippe unna i sørvesten å stå

For den vinden som blåser på bøljan den blå
Det er samme vinden vi nå håper på
Når vi nå maler tårna og hytter der med
Se vinden  den tørker vår vegg her i le
Trallala tviddelididi hva tenker vi på
Vi tenker vi er heldig som på land her kan stå

Men til venner på jakt hummer så stor
Vi ønsker skit fiske hvor hen der du ror
Mens vi venter på gjensyn i Brottet vårt slott
Vi maler og bygger og har det helt rått
Trallala tviddeldidi hva tenker jeg på
Jeg tenker hvilken frihet, hvor hen vi skal gå

Filurius
Rimsmed

Å forbedre området rundt de tre kystledhyttene er et stadig pågående arbeid. Bak hytta “Klyven” samler det seg mye løv og kvist, noe som kan gi grunnlag for råte i veggen. Med Ragnar Holte som en stødig fører i gravemaskinen “Lille gule” sammen med medhjelperne Ole-Christian Bãrnholt, er det nå ryddet vekk sten og røtter for letter å kunne holde det rent bak en hytte som er mye brukt, i år rundt 100 døgn.

Også på andre arenaer gjøres det vedlikeholdsarbeid . På bildene under med å male det fjerde lystårnet, et arbeid som “tårnsvalene” Trond Valen Engblad, Asbjørn Svendsby og Kåre Næss står for.

Det å drifte et anlegg som det i Brottet krever at vi har et konstant fokus både på kostnader og inntekter. På bildet i midten gjelder det bl.a. å montere opp nye dispensere for tørkepapir. Vi ønsker å kunne holde toalettene åpne hele året, men det koster dyrt i form av innkjøpt papir. Derfor bytter vi nå ut dispenserne med nye som forhåpentligvis skal redusere papirforbruket og dermed kostnadene. Her Steinar Pettersen som monterer fire nye dispensere.

Gulvet i “Ekeloftet” i Båtbyggeriet ble også lagt ferdig i dag. Kennet Baarstad og Helge Olav Lilleheier kunne sluttføre arbeidet. Neste etappe er å lage et gjerne med port for å kunne fire ned ekene som etter hvert skal lages her oppe .

Til kamp mot ødeleggelser

Brottet kystkultursenter har i liten grad vært plaget med hærverk. Vi har riktignok opplevd å få vinduene på billettkiosken knust og planter revet opp med rota, men først i år har det “tatt av” med hærverk på lekeplassen, tagging og knusing av blomsterpotter på kaféen. Selv om det koster oss rundt kr 25.000,- så tar vi nå grep og investerer i tre overvåkningskameraer. Det innebærer at store deler av det rundt 15 mål store området vil bli filmet. Dette håper vi vil stoppe den type ødeleggelser vi har sett, og som slett ikke er utført av barn, men av personer i en alder som bør være ferdig med “guttestreker”. Dette kan vi si fordi noe av hærverket har bestått i å bryte opp luka på båten på lekeplassen. Denne er festet med lange skruer for å hindre barn i å fall ned i båten. På bildet Ole Christian Bãrnholt med kabler til kameraene som vi bli montert opp