Dugnad med fokus på Brekke-dagen, en åpen dør til historien.

Ragnhild Nordengen viser fram en av de mange Korsmo-plansjene som vi har til salgs på Brekke-dagen. Vel verdt et besøk er også de innvendige historiske kontrastene. Veggen på bildet til høyre, en gang i tiden en yttervegg, som Jan Berntzen, Frode Lund og Paul H skraper for murpuss, representerer noe av det mest interessante i huset. Veggen vil, etter fjerning av murpuss og gammel maling, bli bevart som den er fra 1700-tallet.

Dagens dugnad på Brekke var som alle andre dugnader, en jobbedag, men dagens innsats hadde også fokus på kommende lørdag da vi kl 12:00 åpner den flotte inngangsdøra for alle dere som ønsker informasjon om hva dette bygget rommer av utfordringer og muligheter. Om du ønsker kan vi vise deg små og store historiske detaljer som veggen på bildet over  eller det “forbudte” innrisset av Kong Håkons monogram gjort under krigen

Kong Håkons monogram risset inn i veggen

Eller hva med denne målestaven med svensk innskripsjon og angivelse av forskjellige fiskeslag. Vi fant denne under en opprydding i det gamle stabburet. Er den brukt på gamle Brekke skole?, neppe. Eller var dette en målestav brukt av en fisker eller fiskeoppkjøper? Vi undrer og venter på svar.

Kanskje du kun er nyfiken på det vi selger til inntekt for restaureringsarbeidet? Fortsatt har vi nemlig mange gamle kart og plansjer igjen å selge, bl.a. original-trykk fra Korsmos verdenskjente ugressillustrasjoner fra 1930-tallet. Les her hva Naturhistorisk museum skriver om disse plansjene : http://www.nhm.uio.no/besok-oss/utstillinger/skiftende/ugress/plansjesalg.html

I andre etasje, bl.a. brukt som gymsal for elever på Floren helt fram til slutten av 60-tallet, kan du i tillegg til å bla i gamle kart, plansjer og bøker, se eksempler på det innvendige restaureringsarbeidet. Ragnar Holte, Frode Lund, Kjell Brobakken og Ragnhild Nordengen er av de mange som kan fortelle om det mangesidige arbeidet som er på gang på gamle Brekke skole.

Uansett vær – hjertelig velkommen til å besøke gamle Brekke skole førstkommende lørdag der du, i tillegg til historiefortellingen, kan hygge deg med en kaffekopp og et stykke kake.

Brekke-dagen inngår i “Kulturminnedagene på Hvaler” som arrangeres i tidsrommet 9.september til 24. september, et samarbeid mellom Hvaler kommune og Hvaler kulturvernforening