Dugnad med ny kystledsesong i fokus

Er du allerede medlem av Oslofjordens Friluftsråd og ønsker deg en hyggelig opplevelse på en av de rundt 60 hyttene i Oslofjord-området, da må du merke deg at det er bookingstart allerede  i morgen tirsdag 6. mars kl 09:00, for ikke-medlemmer 8. mars samme klokkeslett.

For mer informasjon gå inn på OFs nye hjemmeside: https://www.oslofjorden.org/

Sju av de rundt 60 kystledhyttene ligger på Hvaler, tre av dem; Stenhoggerhytta, Klyven og Mundastua ligger ved Skjelsbusundet (Brottet) og driftes av Hvaler kulturvernforening. I fjor hadde vi hele 296 utleiedøgn på disse hyttene og mange besøkende kommer igjen år for år. Hyttene som kan leies i maks 5 døgn, har et stort innslag av småbarnsfamilier da det er lekeplass tett ved og fine bademuligheter og muligheter for både å ro og gå turer. Hunden din kan du også ta med på to av disse hyttene. På bildet over er dugnadsgjengen i ferd med å legge til rette for regulert parkering i området

Vissheten om at det er mange familier med små barn som leier hyttene, gjør at vi satser mye på god sikkerhet. Flere familier har etterlyst sikring av hemsen (to sengeplasser) og dette gjør vi noe med foran kommende sesong. På bildet over er Thor-Ivar Olsen i gang med å lage et “gjerde” med “port” som forhåpentligvis skal bedre sikkerheten. Dette gjøres på alle tre hyttene.

Vi ønsker også at et opphold på kystledhyttene skal gi økt kunnskap om Hvalers liv og historie. Kystlekeplassen, våre to eker, den gamle smia og turmulighetene til historiske steder er eksempler på dette. Som et ytterligere tilskudd, ble det i dag montert opp plater med historiske kart over fem av Hvalers øyer på brygga tett ved kystledhyttene. På bildet under er Jan Vassdal og Ole-Christian Bärnholth i gang med monteringsarbeidet.

Kartene som er montert på den nye Nordgårdsbrygga, kan du også bestille i papirformat fra Hvaler kulturvernforening (paulh@online.no)