Dugnadsår nummer 24 har startet opp i Brottet!

Tar vi utgangspunkt i 2004, året da arbeidet med å bygge Brottet amfi startet, kan vi slå fast at da dugnadsgjengen i dag møttes for et nytt år, går vi nå inn i det tjuefjerde dugnadsåret. Det er kun få av oss som har vært med hele veien, men det gledelige i bildet at vi i dag er en gjeng som står på år ut og år inn. Det var derfor meget god stemning da store deler av den faste gjengen møttes til ny innsatgs. Ingen tvil om at dette er et trivselsprosjekt, det vi trygt kan si at her bygger vi god folkehelse.

Noe av arbeidet i vinter går på vedlikeholds- og utbedringsarbeid innendørs i Amfigrotta der det har skjedd bevegelser i toalettbygget som i sin tid ble bygget som et selvstendig bygg uten forankring i selve “grotta”. Anlegget er på ulikt vis sikret for ytterligere forskyvninger, men krever nå fugning og ny belistning innendørs. Her Steinar Pettersen i arbeid.

Dagen i dag var også preget av at vi går videre på restaureringsarbeidet rundt de gamle bygningene som i sin tid fungerte som “støttefunksjoner” for stenindustrien. I dag gjennom oppmontering av takrenne og planering utendørs rundt de gamle bygningen der også den nye stien gjennom sivområdet mot Dypedal brygge klart markeres.

Snekker Kai Arnesen i NIPAS har blitt et hyggelig bekjentskap gjennom arbeidet han gjør på vegne av sitt firma. Et par dagers arbeid gjenstår før kulturvernforeningen og andre brukere av Nordgårdsbrygga viderefører arbeidet med sjøbu nummer to. Nok en gang en stor takk til Kai og ledelsen i NIPAS for et flott bidra til Museumshavna ved Brottet