Dugnadsesongen på gamle Brekke skole i full gang

Vasking av nordvegg 20.04.

Etter at planleggingen av arbeidet med å restaurere gamle Brekke skole startet i 2013, var det først i fjor at dugnadsarbeidet kunne starte opp for fullt gjennom arbeidet med taket. I dag (20.04.) var det klart for sesong nr 2, der vi har onsdager som fast dugnadsdag. Det som står for tur i 2016, er utskifting/reparasjon av ytterpanel, istandsetting av vinduer og restaurering av ytterdør. I tillegg ønsker vi, med midler som er bevilget, å starte arbeidet med pipe, grue og bakerovn.

På dugnadsårets første dag var det vask av vegger, som forberedelse til malearbeidet, som sto for tur. På ovenstående bilde er Kjell Ole Brobakken, Jan Berntzen og Eivind Børresen i gang med å vaske nordveggen.

Hva vi fant i skoebiblioteket Damer på Brekke

Dugnadsarbeidet på gamle Brekke skole består ikke bare av arbeid på selve bygningen. I forbindelse med at Brekke, de siste ti-årene, også har fungert som lager for tilårskomment pedagogisk materiell (bl.a. bøker, kart og plansjer) fra alle skolene på Østre Hvaler, tilsier dette også et opprydningsarbeid. I dag gikk en engasjert damegruppe bestående av Rita Wiborg, Birgit Sandstrøm, Marianne Antonsen og Ragnhild Nordengen i gang med å sortere: Hva kan hives, hva kan selges, hva skal bevares som del av Brekkes historie.

Venneforeningen for arbeidet med å restaurere gamle Brekke skole informerer nå om følgende:

• Hver onsdag kan du møte til dugnad fra kl 16:00. Det vil bli laget en plan for dugnadsarbeidet knyttet både til selve huset og med tanke på å ivareta uteområdet.
  • Stefan Ädel fra fylkeskonservatoren besøker oss onsdag 25.05. fra kl 14:00 – 16:30.
  • Brigit Sandstrøm, Ragnhild Nordengen og Eivind Børresen deltar på kurs på Ørje for å lære om istandsetting av vinduer.

Paul Henriksen                                                                                                                                       Leder i Hvaler kulturvernforening