Dugnadsgjengen har høstet mange laurbær, men ikke til å hvile på…

Dugnadsgjengen i Brottet har gjennom sommeren høstet mange laurbær for utviklingen i Brottet. Gjengen hviler imidlertid ikke på sine laurbær. I dag var det oppstart for ny sesong der Rita Wiborg serverte Gøber-pølser til den mannsterke gjengen. På bilde for øvrigt: Gunnar Elseth, Paul H, Erling Olsen, Åsmund Nilsen, Jan Appelgren, Eivind Børresen, Tom Buskoven, Asbjørn Svendsby, Steinar Pettersen, Kennet Baarstad, Kåre Næss og Helge Olav Lilleheier. En annen Rita, med etternavnet Lilleheier sørget for nystekt eplekake. Vi kan ikke ha det bedre!

Ett av de store prosjektene i Brottet i vårmånedene har vært å legge til rette for en tursti gjennom sivområdet ut til Løkholmen. I dag startet vi på etappe 2 der det skal bygges en rampe for å bedre bademulighetene i området. Frakt av de til dels svært tunge materialene ble rask etablert med hjelp av en arbeidsplattform vi har til rådighet.

Kløva som bringer oss ned til det som skal bli den nye badeplassen har fått det spenstige navnet “Løkskrevet”, inspirert av flere andre “skrev” på Hvaler. I dag med skjøtsel noe Erling Olsen og Paul sto for gjennom å fjerne busk, kratt og sjenerende stubber.

“Løkskrevet” skal gi friluftsfolket en fin gangvei ned til den nyanlagte badeplassen. På bildet Erling Olsen og Åsmund Nilsen, den siste med måleutstyr for anlegg av plattingen.

På dagens meny sto også vedlikehold på den svært populære “Kystlekeplassen” med fjerning av sprukne pleksiglassplater, reparasjoner ombord i Takaka og tilsvarende på fyrtårnet. Noe av dette reparasjonsarbeidet er dessverre nødvendig da noen rett og slett har slåt rattet på båten i stykker. Vi er derfor på jakt etter et nytt ratt, gjerne i stål.

I hele våres har det vært arbeidet på lystårnene i Brottet, bl.a. gjennom å lage plattinger rundt for å sikre tilgang til veggene ved vedlikehold. I dag var det tid for å starte arbeidet med å forskjønne de delene av tårnene som er reist i en ur av stor sten. Spesielt gjelder dette teknisk tårn, hovedbasen for styring av lyd og lys i Brottet.

Ikke den enkleste arbeidsplassen, men er det noe både Asbjørn Svendsby og Kåre Næss har, er det rutine for praktisk arbeid. Her monteres det lekter for å skjerme noe både av mange års byggevirksomhet og ikke minst stenura.