Dugnadsesongen har startet på gamle Brekke skole

For dugnadsgjengen på gamle Brekke skole er dugnadsabstinensen nå avløst av aktiv handling. Om vi ikke var fulltallige i dag, så markerte dagens samling at vi starter på en sesong der gjøremålene, primært  innomhus, er mange og mangfoldige.

Kjell Brobakken, Eivind Børresen, Ragnar Holte og Paul H brukte mye av ettermiddagens dugnad til planlegging av høstens arbeid og husets fremtidige funksjon bl.a. som kystledhytte.

Etter at det meste av arbeidet med byggets ytre er avsluttet og huset “skinner”, er fokuset nå på arbeidet med vann og avløp, elektrisitet og husets funksjoner nå viktige emner for planleggingen. Samtalen med Geir Løkås i Plankebyen elektriske var derfor viktig i dag for å sikre huset nødvendig varme og belysning både på kort og lengre sikt.  Arbeidet med vann/avløp og elektrisitet dreier seg ikke minst også om økonomi da vi her stilles overfor utfordringen at dette er vanskelig å skaffe midler til fra de “vanlige” donor-kildene. I klartekst betyr det at vi i størst mulig grad må sørge for finansieringen av gjennom egenaktiviteter.

En nylig levert fargeanalyse av husets ulike rom, utført av Axel Dahlgren, fagmannen på maling og restaurering av gamle bygg, var også gjenstand for kommentarer på dagens samling. Det gjenstår mange vurderinger før valg av farger skal gjøres og penslene kan dyppes. Imidlertid ser vi for oss at Dahlgrens anbefaling om å bevare hele eller deler av svalgangen uforandret, som et historisk “dokument”, følges opp. Her med navn og kjærestepar risset inn sammen med tidligere tiders “graffiti”.

Arbeidet med å restaurere et hus med historie tilbake til 1700-tallet, er ikke minst en reise i studie av  små, men viktige detaljer. Her er dette illustrert med Eivind Børresens gjennomgang av knaggrekkene i inngangspartiet, til venstre illustrert med de tilspikkede treknaggene, til høyre en “generasjon” i metall. Når rekkene skal restaureres faller rimelig sikkert valget på treknaggene der minst en dugnadskveld blir avsatt til “spikking”.

Ønsker du å bli med oss i dette spennende arbeidet,  med samling onsdager på ettermiddagstid – ta gjerne kontakt. Her kan alle være med!