En viktig merksten er plassert for prosjektet i Arekilen

Forrige uke kunne vi fortelle om vandring i området Arekilen der initiativgruppa for gjenåpning av Arekilen har store planer for rydding av turstier, restaurering av Arkimedesskruen samt bygge et fugletårn med informasjonstavler for å kunne øke forståelsen av naturmangfoldet i dette verneområdet. En usikkerhet bar vi imidlertid på – ville vi få grunneiers tillatelse til disse tiltakene?

I dag kom svaret fra søstrene Randi, Anne og Turid Eilertsen  gjennom en underskrevet avtale der de gir tillatelse til bygging av fugletårn i tillegg til å kunne etablere tak over den etter hvert restaurerte Arkimedesskruen. Tidligere har de samme gitt tillatelse til rydding av stien inn til disse punktene i verneområdet. Her er det bare å si: Hjertelig takk for den velvilje dere som grunneiere har utvist. Det er mange som takker dere for dette.

Med denne grunneieravtalen på plass, er det kun en formalitet som gjenstår, en godkjent byggetillatelse fra Hvaler kommune. Vi velger imidlertid å tro at dette er en ren formalitet all den stund både grunneierne og fylkesmannens miljøvernavdeling stiller seg positive.

Vi tar sjansen på å si: Vi er endelig på vei til å “gjenåpne Arekilen.”