Fra rom til rom med fylkeskonservatoren på Brekke i dag

Vel vitende om at det vanket mange godord og nyttige råd fra fylkeskonservatoren i dag, kunne Ragnhild Nordengen og de andre i dugnadsgjengen jobbe konsentrert videre.

Dugnadsgjengen på Brekke hadde besøk av konservator Stefan Ädel hos fylkeskonservatoren i dag, et besøk vi har sett fram til lenge både med spenning og en viss uro for at de valg vi har gjort med farger og bygningsmessige løsninger ikke skulle “falle i smak”. Den smule uro som vi har hatt, bl.a. knyttet til et våtrom i 1. etasje, var det ingen grunn til. I stedet var det de mange gode råd og forslag til løsninger som sitter igjen som erfaring fra vandringen fra rom til rom med saumfaring fra gulv til tak. Vi skal heller ikke stikke under stolen at dugnadsgjengens arbeid høstet mange gode ord fra fylkeskonservatoren, noe som motiverer for den lange innspurten vi har foran.

Hvor mye skal vi slipe ned i gulvet, linoljemaling eller ren oljemaling på gulvet,  hva anbefales av farger på veggene, skal dørene beholdes slik de fremstår, skal vinduspostene være hvite eller brekkes mot blå-grå…….. Spørsmålene var mange til konservator Stefan fra Eivind Børresen, Hanne Ørdal, Marianne Antonsen og Paul H. Svaret på noen av utfordringene var : tenk og planlegg rom for rom og ikke glem å ta vare på de historiske særpregene i dette flotte bygget.

Det var imidlertid ikke bare fylkeskonservatorens gode råd og hyggelige tilbakemeldinger som gledet i dag. Små og litt større “arkeologiske funn” dukker fra tid til annen opp. I dag ble vi gjort oppmerksom på en godt skjult inskripsjon på veggen i det gamle kjøkkenet i 2. etasje. Her står det følgende “6. april 46. Edel og jeg på kjøkkenet i tysktimen. Tåler ikke trekk” signert av “M”. Det var nok en kald april også i 1946 og trekkfullt var det tydeligvis i det store klasserommet.

Dette var også dagen da Gamle Brekke skole fikk flaggstang, riktignok fortsatt i liggende posisjon og full av linolje etter x antall strøk, men planen er å få den ti meter høye stanga på plass til 17. mai. Når flaggstanga reises og flagget vaier, noterer vi nok et historisk kapittel i husets lange historie. Knut Hjortland, Jan Borger Berntzen, Ragnar Holte, Frode Lund,  Ragnhild  Nordengen og Eivind Børresen gleder seg over at det som begynte som en løs tanke, snart vi bli et stolt symbol på at “ei ny tid er i emning”.