Fylkeskommunen med støtte til gamle Brekke skole – tredje år på rad!

Grue (1)

Fylkespolitikerne har talt og fordelt midler for 2016 til verneverdige bygg og anlegg. Med søknadsbeløp på flere millioner og kun 846.000,- til fordeling, er det en stor tillitserklæring til arbeidet med gamle Brekke skole at vi tredje året på rad blir tildelt midler, denne gangen til å sette i stand pipesystemet med grue og bakerovn. Det er rundt 30 formål som er tildelt støtte og de aller fleste har fått kr 30.000,- til sitt formål. Hvaler kulturvernforening har fått noe mer, kr 33.250,- det nest høyeste beløpet som er delt ut.

Du kan se  alle tiltakene som har fått midler på link under. http://www.ostfoldfk.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=279&I=24850&m=1382

Selv om beløp i seg selv kun rekker et stykke på vei, så er denne tildelingen svært gledelig, ikke minst fordi den gir et klart signal om fylkeskonservatorens prioritering av  gamle Brekke skole, samt at dette gir en viktig føring for den store tildelingen vi håper å få fra Norsk kulturminnefond. Sist, men ikke minst er dette veldig motiverende for alle dem som nå engasjerer seg frivillig i restaureringsarbeidet.

Paul Henriksen                                                                                                                                     Leder i Hvaler kulturvernforening