Gamle Brekke skole, et spennende historisk lappeteppe

Mens det meste av dugnadsarbeidet i Brottet og Museumshavna består i å bygge nytt, med mindre hensyn til historiske rammer, er arbeidet med gamle Brekke skole på den andre siden av skalaen. Her er det nettopp historien som skal ivaretas, noe som er slett ikke gir seg selv. Skal vi føre huset tilbake til 1849, da huset ble tatt i bruk som Hvalers første skole, til 1896 da murstensbygget ble reist eller hva? Nei, det som er besluttet er at huset skal settes i stand tilnærmet slik det har vært etter krigen. Det betyr imidlertid ikke at “historien” som hviler i bygningsverk, maling og tapet skal dekkes til. For nettopp å få fram huset historie sett gjennom fargevalg og tapet , har vi nå fått en hyggelig kontakt med Victoria Brand Munthe-Kaas og Lars Munthe-Kaas i firmaet Historiske hus http://historiskehus.no/index.php/kontakt-oss

I tillegg til arbeidet med å skrape, vaske og male som vil pågå fremover, så vil det bli laget “fargetrapper” i de enkelte rom for å synliggjøre de ulike farge- og tapetvalg som har blitt  gjort. Dette er et arbeid som vil bli utført av fagfolkene som skal foreta det “arkeologiske” arbeidet.

img_1112-1 img_1115-1

Går det som vi håper kan vi med økonomisk støtte fra fylkeskonservatoren, få Lars og Victoria Munthe-Kaas til å lage en historisk analyse av de valg som er gjort av farger og tapet opp gjennom tidene. I dag var det tid for en første oversikt og dokumentasjon i et hus som de karakteriserte som “meget interessant”.

img_1120-1 img_1123-1

Men, denne årets siste dugnad ble ikke bare benyttet til studie av, og samtaler om farger,  tapet og hva husets rom kan ha vært benyttet til. Tid var det også for å glede seg over den flotte støtten  vi nå har fått, synliggjort gjennom “sjekken” fra Sparebankstiftelsen DNB på kr 100.000,- men også til å rydde ut søppel og ødelagte materialer. Dette for å gi rom for dugnadsarbeidet når det kommer i gang  igjen på nyåret.

Da takker dugnadsgjengen for følget i 2016 og ønsker alle venner av Brekke en god jul og et riktig godt og spennende nytt år. Vi ses tidlig i januar – om da ikke dugnadsabstinensen sender oss på nok en tur til Brekke innen året takkes av – hvem vet?