Gladnyhet fra Viker – Arkimedesskruen er tilnærmet ferdig!

Koordinert av Hvaler Kulturvernforening og med økonomisk støtte primært fra Hvaler kommune, har det i snart to år pågått et svært spennende kulturhistorisk arbeid i Petter Wistners garasje på Viker. Tidlig på våren i 2019 ble det som var igjen av Arkimedesskruen fraktet ut av Arekilen og til garasjen der Petter med godt hjelp både av sønnen Espen, samt Ragnar Holte og Frode Lund, har bygget opp en helt ny modell rundt den gamle akslingen fra 1916.

Arbeidet med modellen av Arkimedesskruen har fremvist håndverk av høy profesjonalitet. Gratulerer til Petter Wistner og hans gode hjelpere

I går kom så gladmeldingen fra Petter Wistner om at det siste av rundt 900 “blader” var kommet på plass. Nå gjenstår kun arbeidet med å behandle skruen med linolje. På grunn av tyngden på skruen, og forholdne i våtmarksområdet, tilsier dette at utplasseringen først kan finne sted når frosten har satt seg i bakken.

Parallelt med arbeidet på Arkimedesskruen pågår nå også planlegging og forberedelser til å bygge et tak over skruen der det også skal reises et fugletårn. Dette er et arbeid som også har mottatt støtte både fra fylkesmannen og fylkeskommune og fra Lions julelotteri og Fredrikstad-bladstiftelsen