Gode råd er ikke alltid dyre, i alle fall ikke fra fylkeskonservatoren

I et krevende arbeid som det Hvaler kulturvernforening har gått i gang med på gamle Brekke skole, er det viktig med faglig, smidig og humørfylt veiledning, slik vi opplever å få fra fylkeskonservatoren i Østfold. I dag hadde vi besøk av Stefan Ädel, en av fylkeskonservatorens dyktige fagpersoner. Sammen gikk vi igjennom utfordringene vi er stilt overfor knyttet til bærende konstruksjoner, istandsetting av vinduer, hva skal rives/ikke rives av panel, hva med ytterdøra skal den beholdes og hvordan forsterker vi grunnmuren?. Fasit finnes det ikke på dette området, men faglighet og erfaring er viktig å lytte til nå frivilligheten skal slippes løs.

IMG_1648IMG_1649

Vinduer med munnblåst glass fra 1700-tallet er det flere av i huset og de håndteres og settes i stand med finfølelse og historisk respekt. Det samme gjøres når ytterkledningen tas ned og nummereres for senere å bli satt på plass. På bildet til venstre: Kjell Ole Brobakken, Eivind Børresen og Stefan Ädel. Frode Lund, bildet til høyre, tar respektfullt ned ytterkledningen

IMG_1654IMG_1651

Mens Eivind Børresen og Kjell Ole Brobakken går i gang med det andre strøket på nordveggen, reiser Frode Lund og Ragnar Holthe stilas  for å kunne rive deler av østveggen som er svært dårlig både p.g.a. råte og angrep av maur.

Vil du vite mer om dette viktige kulturhistoriske arbeidet, merk deg dagen lørdag 13. august. Da arrangerer Hvaler kulturvernforening og Venneforeningen for gamle Brekke skole “Brekkedagen”. Vi kommer tilbake til programmet , men kan allerede nå love “rundtur i huset” , informasjon om restaureringsarbeidet, mat og drikke, salg av plansjer, kart og bøker og god underholdning. Vi gjentar gjerne: Brekkedagen 13. august