Håp om oppstart på Nordgårdsbrygga i 2015

Utvikling av Museumshavna byr på store muligheter, men også store utfordringer for Hvaler Kulturvernforening
Nordgårdsbrygga på Dypedal kan i løpet av 2015 få et nytt tredekke. Med dette på plass er vi godt i gang med utviklingen av et større havneområdet

På Nordgårdsbrygga ved Brottet, den gamle utskipningskaia for sten, kan det nå gå mot store endringer det neste året. Brygga der stenhoggerne bearbeidet sten til gater og boulevarder og monumentale bygg over hele verden – SE LINK TIL FILM UNDER, vil i løpet av 2015 kunne få et tredekke som gir bryggeplass både til private båter (kommunale plasser) og til tradisjonsbåter.

I utgangspunktet hadde vi håpet å komme i gang allerede i år, men da det har vært nødvendig å få fram kunnskap om grunnforhold og avstand til fjell, har dette trukket ut. Nå har Muliticonsult gjort sine undersøkelser og avkrefter at det er kvikkleire under den gamle brygga. Dette er en konklusjon vi er svært glade for å få.

I mange ti-år ble det bearbeidet og eksportert sten fra Nordgårdsbrygga - her et bilde fra filmen under.
I mange ti-år ble det bearbeidet og eksportert sten fra Nordgårdsbrygga – her et bilde fra filmen under.

Med tanke på økonomien i prosjektet, har Hvaler kommune i budsjettet for 2014 avsatt drøye 300.000,- til arbeidene på Nordgårdsbrygga. Disse midlene foreslår rådmannen overført til 2015 og om kommunestyret sier ja til dette 11. desember, er midler sikret for arbeidet på nyåret. Får vi disse midlene på plass, betyr det åpningen av et nytt kapittel i utviklingen av kultur- og museumsområdet ved Skjelsbusundet.

SE FILMEN – ET HÅDVERK SOM FORSVINNER FRA 1966 http://www.youtube.com/watch?v=fcOP5HSsYyU

Paul Henriksen                                                                                                                                      Leder i Hvaler Kulturvernforening