Hvaler som friluftsliv- og hyttekommune i fokus på bygdedagen 3. juni.

hvaler-1946-i

MS Hvaler legger ut fra Blomstertorget i Fredrikstad i 1946 med forventningsfulle badegjester. Freden er sikret, forventningene er store til vekst og velstand og med det også mer fritid. På Hvaler venter innlosjering i bryggerhus, telting på Storesand og for noen få en nybygd hytte

Som vi nevnte for noen uker siden, er det flere forhold som tilsier at tiden nå er inne for et sterkere  fokuset på Hvaler som friluftsliv- og hyttekommune om vi skal forstå øysamfunnets utvikling og kulturhistorie. På sitt siste styremøte vedtok derfor Hvaler kulturvernforening å vektlegge denne delen av historien når vi, i samarbeid med kystmuseet Hvaler, skal avholde vår tradisjonelle bygdedag 3. juni.bestemor-og-bestefar-taulc3b8s-21

Bildet er tatt på Lossebrygga i Vikerhavna i 1934. Mannen med den flotte barten er Karl Ludvig Hansen(1856-1935) med tilnavnet «Tauløsen» fordi han kom fra Tauløs i Sverige. Hans kone, til venstre med katten, er Sofie Marie Andreassen(1855-1940) fra Vikerstøet. Badegjestene er ukjent.

img5502005-014531

Mange var det som nøt gode sommerdager på Hvaler i telt, her fra Fredagshølet på Vesterøy.  De  “godt bemidlede” foretrakk imidlertid badehotellene  på Skjærhalden.

siljeholmenromso-1967

Etter hvert skjøt hyttebyggingen fart på alle deler av Hvaler. Her fra Siljeholmen (1957) og Romsø, Kirkeøy (1967). I 1946 rundt 400 hytter, i 1970 over 4000!

En av grunnene til at kulturvernforeningen ønsker å markere Hvaler som hyttekommune og en kommune med et mangfoldig friluftsliv, er ikke minst fordi Hvaler hytteforening kan markere sitt 40 års jubileum neste år. Det var ikke tilfeldig at foreningen ble stiftet nettopp i 1977, året etter at byggestoppen ble vedtatt. Etter en voldsom vekst i antallet hytter var det nødvendig for politikerne å ta grep. Dette utfordret både Hvaler kommune, hytteeierne og ikke minst dem som ble “offer” for byggestoppen.

img549img551-2

I 1977 ble Hvaler hytteforening stiftet på det konstituerende møtet på Åttekanten skole. Styret er her representert ved viseformann Ragnar Hol, formann Jens Martin Sørlie Nielsen og kasserer Thor Beckmann. Foreningen skulle komme til å bli en sentral aktør i arbeidet med å endre Hvaler fra å være en fraflyttingskommune til å bli en kommune i vekst både med tanke på næringsutvikling, infrastruktur og befolkningsmessig. Når vi over nyttår starter planleggingen av bygdedagen pinseaften 3. juni, vil Hvaler hytteforening derfor være en viktig samarbeidspartner.

Paul Henriksen                                                                                                                                       Leder i Hvaler kulturvernforening