Hvalers mannsdrakt er klar!

6visn5blsv7840[1]

I beskrivelsen av et samfunn som Hvaler, tar en ofte i bruk elementer hentet både fra natur, kultur og kulturminner for å vise hva en legger vekt på og ikke minst setter pris på.  Det er også grunnlaget når ildsjeler i norske lokalsamfunn i generasjoner har komponert, sydd og brodert bunader, drakter osv.  Når firmaet Hvalerdraktstua i disse dager lanserer Hvalers nye mannsdrakt, er det spennende se at dette har vært kilder til inspirasjon også her. Fra firmaets flotte hjemmeside sakser vi følgende:

Inspirasjonskilder til mannsdrakta har bl.a. vært gamle bilder av hvalermenn rundt 1900 (i tidsspennet mellom 1880 og 1920). Jakkelengde, bredde på jakkeslag, stikninger, vest med slag, bukser mm. er nøye gransket. Dette er så kombinert med noe av det som er typisk i bunadsammenheng. Gamle bilder på denne og andre av sidene på nettstedet, er valgt ut med tanke på å representere de ulike øyene på Hvaler. Det er også forsøkt å få til litt yrkesmessig spredning. Har valgt å ta utsnitt som ikke viser hvem personene er – det kan eventuelt komme senere.
Alle lokalhistoriske bilder som har vært til inspirasjon for utviklingen av Hvalers manns­drakt, har enten vært lånt fra offentlige arkiver eller skannet fra lokalhistoriske bøker – med tillatelse. Her på siden er det bildeutsnitt fra Kystmuseet Hvalers billedarkiv, Hvaler Bygdebok 1 og 2 av Gudrun Høibo, boka Sten av Ulf Hjardar og fra Østfold fylkes billedarkiv.

Se mer både av den nye mannsdrakta og  kvinne- og jentedrakta på Hvalerdraktstuas hjemmeside: http://www.hvalerdraktstua.no/

Hvaler kulturvernforening gratulerer  med en staslig mannsdrakt og et flott kulturhistorisk arbeid. Vi gleder oss til å se draktene “live” om ikke før, så i alle fall på 17. mai.

Er du interessert i bunader og drakter etc. også fra andre steder i Norge, ønsker vi deg en god kulturhistorisk reise landet rundt  via følgende link: http://www.norskebunader.no/