Hvilken solskinnsdag for Hvaler kulturvernforening!!

Alle som har vært involvert i arbeidet med Nordgårdsbrygga, og dugnadsgjengen i særdeleshet, kan nå puste lettet ut og se fremover takket være flertallet H og AP ga til rådmannens innstilling

Som kjent har det vært knyttet spenning til den politiske behandlingen av Nordgårdsbrygga ved Brottet. Da brygga ble bygget bredere enn først omsøkt på grunn av grunnforholdene, ble vi nødt til å søke dispensasjon, en sak som i våres ble behandlet i utvalget for samfunnsutvikling. Dernest kom saken til behandling hos fylkeskommunen, fylkesmannen og hos Maritimt Museum. I dag kom så den endelig avgjørelsen da utvalget for samfunnsutvikling i Hvaler kommune sluttbehandlet saken. Det knyttet seg en viss spenning til dagens behandling da Fremskrittspartiet la fram et forslag som i realiteten hadde betydd at brygga måtte rives om dette hadde fått flertall. Imidlertid reddet Høyre og Arbeiderpartiets representanter brygga gjennom å stemme for rådmannens innstilling til å innvilge dispensasjon. Som forening er vi disse partiene stor takk skyldig. Frps stemmegivning og begrunnelse får stå som en politisk parentes. Her var det helt tydelig at partiets representanter ikke hadde forstått realitetene i saken.

En stor takk også til  Elin Kristiansen og hennes kolleger i byggesaksavdelingen i Hvaler kommune som har gjennomført en omfattende og faglig meget god saksbehandling i en for alle parter vanskelig sak.

Hvaler kulturvernforening nominert til kulturminnedagsprisen

Det var ikke bare gladnyheten fra politikerne på rådhuset som skinte i dag. Ut på dagen kom gladnyheten om at kulturvernforeningen er en av fem innstilte organisasjoner til den gjeve kulturminnedagsprisen som deles ut av Norges kulturvernforbund. Prisen på kr 30.000,- deles ut under kulturminnedagene 9. – 17 september.

I sin begrunnelse sier kulturvernforbundet følgende om Hvaler kulturvernforening:

Kulturminnedagene på Hvaler. Arr: Hvaler kulturvernforening.
Hvaler kulturvernforening er en aktiv aktør som skaper engasjement for kulturvern i nærmiljøet. De har et stort mangfold av arrangementer året rundt og mange frivillige som følger med og deltar på ulike aktiviteter. På årets kulturminnedager har de et godt samarbeid med kommunen, som også har bidratt økonomisk til arrangementene. Kulturvernforeningen har en stor dugnadsånd og jobber med mange forskjellige prosjekter, og de er veldig flinke til å involvere andre lokale lag og foreninger i prosjektene sine.

De andre nominerte er:

Midt-Troms museum, Vestby Historielag, Evje og Horness kommune og Museet Gamle Vossebanen.

Det er ikke første gangen Hvaler kulturvernforening er nominert til en gjev pris. I 2015 var vi i finalen (tre finalister)   for den nasjonale frivillighetsprisen, men nådde ikke helt opp. I 2016 derimot fikk vi tildelt en annen flott pris, Oslofjordprisen for “enestående arbeid for friluftslivet”. Denne prisen deles ut av Oslofjordens friluftsråd.

Å få en pris for arbeidet en nedlegger er selvsagt helt topp og motiverer for ytterligere innsats, men også det å bli nominert er stort, stort for det store fellesskap som produserer resultater for Hvaler kulturvernforening og samfunnet Hvaler.