I 2019 merker vi sti til Stolen på Vesterøy der fregatten Lossen havarerte i 1717.

Mange er det som har hørt om, og kjenner til, fregatten Lossens forlis ved Stolen på Vesterøy julaften i 1717. Mange er det også som har etterlyst en merket sti over fjellet fra Kuvauen  til Stolen der det på 60-tallet ble gjennomført et omfattende marinbiologisk arbeid med unike funn fra Lossen.  En rekke av de gjenstandene som allerede på 60-tallet ble hentet opp, kan ses på Maritimt Museum på Bygdøy.

Den danske fregatten Lossen, som gikk ned i et forrykende uvær julaften i 1717, ble bygget i 1684 i Galeiverftet på Isegran i Fredrikstad

Med midler fra samarbeidsprosjektet mellom Hvaler kommune og Hvaler kulturvernforening, vil det i løpet av våren 2019 komme på plass en informasjonstavle ved parkeringsplassen i Kuvauen som utgangspunkt for en merket sti via badestranda i Kuvauen og over fjellet til Stolen.  Selve merkingen av stien og arbeidet med informasjonstavlen, vil som nevnt først finne sted neste år, men allerede nå er skilt og tavla som etter hvert skal fylles med informasjon, kjøpt inn. Med dette på plass, håper vi å bidra til at et viktig funnsted og spesielt kulturminne blir “tilgjengelig” for de mange interesserte.