Kulturvernforeningen med i spennende pilotprosjekt.

Etter anbefaling fra Østfold Historielag er Hvaler Kulturvernforening, sammen med fire andre historielag, invitert med i et svært spennende prosjekt. Prosjektet som er designet av firmaet Wittario i Moss, bygger på en spillplattform for ulike formål, men som i historielagssammenheng kan utvikles til digitale historie vandringsspill ala Pokémon Go og stolpejakten. Det som imidlertid vil skille nevnte systemer fra det vi nå blir invitert med i, er at at dette systemet i tillegg til å skape aktivitet vil gi læring om Hvalers kulturminner.

Bakgrunnen for prosjektet er bl.a. følgende:

• Publikum har behov for sterkere faglig læring gjennom besøk til kulturminner, kulturmiljøer og kulturhistoriske landskap
  • Publikum ønsker å se og lære på en mer morsom og inspirerende måte
  • Dette blir en mulighet til å besøke kulturminner uten nødvendigvis å være avhengig av guide
  • For historielag med en godt voksen medlemsmasse, er dette et system som vil kunne rekruttere litt yngre personer
  • Kulturmiljømeldingen viser til et ønske om økt engasjement
  • Regjeringen ønsker å bruke slike prosjekter for å styrke folkehelsen gjennom økt aktivitet
Kjølbo gård på Kirkøy, en plass med en lang og interessant historie

Dette læringsspillet kan for øvrig spille på to forskjellige måter:

• Rutebasert og QRkode basert læringsspill der publikum går rundt for å se på kulturminner, kulturmiljøer og kulturhistoriske landskap, konsumere læringsinnhold og løse oppgaver relatert til dette.
  • Distansebasert læringsspill som kan gjennomføres hvor som helst, mao også fra sofakroken.

Hvaler kulturvernforening tar det som en stor tillitserklæring å bli invitert inn i et slikt pilotprosjekt som åpner et nytt kapittel i kulturminneformidlingen der vi ikke minst ser muligheten til å trekke med yngre mennesker og der skolen også kan bli bruker.

Nå skal noen av oss i styret på et mindre kurs for å lære å registrere kulturminner i dette systemet. Det ser vi fram til som et nytt kapittel i foreningens mangesidige arbeid.