Kvelden vi “tok et tak” og feiret med røstekrans av or

Oktobers første dag med  flere dugnadsarbeidere opptatt med hummerfiske, forhindret ikke god fremdrift på garasjen til traktoren “Gråtass”, kystlekeplassens stolthet. I kveld kom det meste av taket på plass slik at traktoren fra 1948 allerede i løpet av oktober kan få den beskyttelse dette klenodiet fortjener. På bildene under er Carsten Henriksen, Thor-Ivar Olsen, Arild Johannessen, Helge Olav Lilleheier, Jan Vassdal med tillegg av undertegnede i full gang med å legge taket, et arbeid som ble “feiret” med røstekrans i form av et årsgammel skudd fra nærmeste oretre.

Kystlekeplassen vil utvilsomt bli en viktig arena i fremtiden  i det som nå vokser fram som et kystkulturelt senter bestående av Kystmuseet Hvaler og området med Brottet og Museumshavna. Hvaler kulturvernforening har som ambisjon at området skal være attraktivt for barn og unge, og i den sammenheng vil kystlekeplassen være viktig. I disse dager søker vi derfor om ytterligere midler til nettopp dette prosjektet. Vi har allerede “verdens største” hummertene og fiskeruse på plass . Nå ønsker vi at barn, unge og voksne også skal få oppleve “verdens største bikube og fuglekasse”. Det siste gjerne med  Egil Syversens fugler på taket og i kassa.

“Verden største” hummerteine og fiskeruse er allerede på plass

Bikuben over er registrert som gjenstand på kystmuseet, mens fuglekassa til høyre er en installasjon laget av Egil Syversen, tidligere kultursjef i Fredrikstad, nå kunster og driver av galleri Knollen i Fredrikstad. Både bikuben og fuglekassa, i forstørrede utgaver, håper vi skal vekke undring og latter og ytterligere berike kystlekeplassen.