“O dugnad med glede og arbeid til lyst, vi ønsker deg mandag velkommen…….”

Hver søndag de siste tre årene har jeg i forkant av mandagsdugnaden sendt innkalling til gjengen i verseform der melodiene er hentet fra gamle barnesanger, salmer, arbeidersanger og revyviser. Så også foran dagens dugnad der melodien ga seg selv siden vi nærmer oss jul. Første av tre vers lyder som følger:

O dugnad med glede og arbeid til lyst, Vi ønsker deg mandag velkommen, Fra øst og fra vest fra de drivende skjær, De opptrer som rene ungdommen, Vi klapper i hendene, Vi synger og vi ler, Så glad er vi, så glad er vi , Vi trimmer våre driller og snakker, og takker, dagen lakker.

Hvaler hytteforening har siden Brottet ble etablert i 2005 vært en trofast støttespiller både gjennom prosjektstøtte og ved innkjøp av sitteunderlag for publikum. Når har vi fått nok en sending med 500 isoporplater. Vi takker styret i hytteforeningen for flott støtte

I dag var også båtbyggerne Andreas Pagander og Gunnar Eldjarn tilbake og startet med det på årets siste fjortendagers økt. Nå står det den niende bordgangen av elleve for tur der det å felle flere eketrær i skogen på Kile også hører med. Ved oppstarten i dag ble også smia tatt i bruk. Flott å kunne bruke smia som i sin tid var en viktig del av stenindustrien her på Dypedal. Men ikke bare ble smia benyttet i forhold til losskøyta. Andreas Pagander , for anledningen i rollen som smed, stilte også opp og fikk laget fester for stenblokkene i Arntzensvingen.

Gjenbruk, er god ressursforvaltning. Fra den gamle brannstasjonen i Halden som er under ombygging, har vi via byggmester Egil Nordli fått overta en rekke sinkrenner. Disse skal etter hvert opp på de gamle stenhoggerbygningene og på sjøbuene på brygga. Her Eivind Børresen som losser hengeren