På terskelen til august – smått om stort

Flere og flere oppdager Amfigrotta ved Brottet både for private arrangementer og kulturaktiviteter.
Flere og flere oppdager Amfigrotta ved Brottet både for private arrangementer, spesielle markeringer og kulturaktiviteter.

Selv om det fortsatt er stor aktivitet i Brottet med to gjenstående forestillinger  (30.7. og ekstraforestilling 5.8) og tilstrømningen til kystledhyttene er meget god, er vi nå på vei inn i en sensommerperiode der aktiviteten endres til større aktivitet i Amfigrotta og med konsert i Brottet (Roar Engelberg på pan-fløyte). Det vi merker er imidlertid en økt interesse for å bruke Amfigrotta både til kulturelle aktiviteter, spesielle markeringer og for private arrangementer. Med tanke på det siste skal det i løpet av en måned nå leies ut både til åremålsfeiringer, bryllup og konfirmasjon, i tillegg til at vi har en jazz-konsert på plakaten 13.8. Hyggelig er det også at Kystverket skal bruke Brottet/Amfigrotta til en større samling 8. august. Samlingen er knyttet til  “ferdigstillelsen av forskrift om fredning av statens kulturhistoriske eiendommer” . I tillegg til kystdirektør Kirsti Slotsvik, vil bl.a. Riksantikvar Jørn Holme og statssekretær Lars Andreas Lunde delta på samlingen.

Ønsker du å leie Brottet eller Amfigrotta? https://hvalerkulturvernforening.wordpress.com/brottet-amfi/

bånnsvillaIMG_9696

Selv om det fortsatt er fjorten dager igjen til dugnadsgjengen samles for fullt, er det også aktivitet på de store prosjektene,  henholdsvis på Brekke skole og Nordgårdsbrygga. På Brekke har byggmester Svein Rognli og hans folk nå fått på plass en viktig bunnsville i fronten av bygget som erstatning for en pill råtten sville. På Nordgårdsbrygga går det også fremover der Kennet Baarstad og Leif Hansen har lagt ned et betydelig antall timer på bryggedekket. I løpet av oktober vil vi kunne se hele dekket på plass og dermed starte arbeidet på “skjørtet”.

Konklusjonen er med andre ord at selv om det for mange er ferie og fritid, så er aktiviteten betydelig både på byggeprosjektene og ikke minst i kulturanlegget med Brottet og Amfigrotta.