SpareBank1-stiftelsen med flott gave. Nå blir det tårn Arekilen!

Tidligere i høst startet et mangesidig arbeid for å komme videre med prosjektet i Arekilen. Det er allerede gjort mye, bl.a. med å få den nye Arkimedesskruen på plass, men tårnet så det langt verre ut med all den stund dette innebar større kostnader enn først antatt. Dette skyldtes at jernet som tårnet skal bygges i, må gjennom galvanisering og profesjonell montering. Nå ser dette ut til å gå mot en lykkelig løsning all den stund SpareBank1 stiftelsen http://www.osthusgaver.no i dag informerer om at vår søknad på kr 155.000,- er innvilget med ca. kr 140.000,- til tårnet og rundt kr 15.000,- til to informasjonstavler. En stor inspirasjon og en flott gave til alle turglade på Hvaler. Ikke minst håper vi at skolen og barnehagene skal kunne glede seg over et slikt tilbud som stier, utkikksplattform, tårn og Arkimedesskruen vil innebære

Med denne gaven er vi ennå ikke fullt ut i mål, men så vidt mye er på plass av økonomi, at vi trygt kan starte prosessen med å sette selve tårnet i bestilling. Lar Egil Lande Mek og Sveis vil stå sentralt i dette arbeidet

Arkimedesskruen ligger allerede og venter på utplassering i Arekilen. Nå kan vi se fram til å få tårnet realisert tett ved skruen.

Paul Henriksen på vegne av arbeidsgruppa