Stenhoggerfilmen igjen på plass

Det er ikke mye som minner om den gamle stenindustrien på Nordgårdsbrygga i dag, et område som nå skal utvikles som Museumshavn. NRK-filmen fra 1965, viser imidlertid stor aktivitet med tilvirking og utskiping av sten.

I 1965 ble laget et NRK-film som viser stenhoggervirksomheten på Dypedal, Spjærøy (ikke Asmaløy som det står på YouTube. Filmen er et unikt dokument  der flere sider ved arbeidet er synliggjort. Filmen gir oss et godt og “nærgående bilde både av utsprenging av sten, teknikken med å dele stenblokkene, bearbeiding og ikke mist utskipning fra Nordgårdsbrygga (Stenbrygga).

Området der stenen blir skipet ut, planlegges nå utviklet som Museumshavn. Hvaler Kulturvernforening foretok de første dybdemålingene i 2013. I 2014 vil vi med hjelp av fagkompetansen i Muliticonsult foreta undersøkelser av grunnen for så å starte arbeidet med å mudre i området. I første fase av arbeidet på den ytre delen av Nordgårdsbrygga, samarbeider vi for øvrig nært med Hvaler kommunes havneadministrasjon.

Et spennende, men ikke minst krevende arbeid, både teknisk og økonomisk, ligger foran oss.