Stø kurs for prosjekt Hvalerskøyta “Arnt Otto”

Som vel kjent er Hvaler Kulturvernforening, i samarbeid med Maritime Center i Fredrikstad, i gang med et spennende prosjekt som går ut på å bygge en seilbar modell av en losskøyte anno 1860. Skøyta, som allerede har fått navnet “Arnt Otto”, skal bygges i “Båtbyggeriet” som det siste året er oppført i området ved Brottet.

I dag hadde arbeidsgruppa for prosjektet (minus Carsten Henriksen og Erlend Arntzen Dahle) et møte med Gunnar Eldjarn fra Kvaløya ved Tromsø der han har eget båtbyggeri. Gunnar er i tillegg ansatt som båtbygger ved Universitetet i Tromsø (UiT)/Norges Arktiske Universitet. Med hytte på Kirkøy, vil Gunnar Eldjarn bli en av hovedaktørene i prosjektet som starter opp for fullt i midten av september.

Som en viktig del av prosjektet vil det bli arrangert et seminar om Hvalerskøyta 4. og 5. november. Seminaret støttes av Riksantikvaren noe som understreker prosjektets sentrale betydning for å “tette et hull” i kystens kulturhistorie.

Første post på programmet, er befaring med grunneiere på Hvaler nå i august på jakt etter egnet trevirke (ek) til losskøyta. Håper er å finne noe i egnet størrelse (min radius på 50 cm) og form fra Hvalers egen skogsproduksjon.

Målsettingen med prosjekt Hvalerskøyta “Arnt Otto” er som følger:

• Å dokumentere kunnskaper på byggingen av båttype som det er bevart få av.
  • Å involvere barn og unge i byggeprosjektet
  • Å ha en seilbar skøyte klar i 2024.

Parallelt med byggingen av av losskøyta “Arnt Otto”, skal kulturvernforeningen, også det i samarbeid med Maritime Center, restaurere Hvalerskøya “Skarven” fra tidsperioden 1860. Skøyta eies av kulturvernforeningen.