Våryr dugnad med kost, skrape og krafse

Da styret i Hvaler kulturvernforening besluttet å gå inn for restaurering  av gamle Brekke skole i 2013, så var det flere enn undertegnede som var spent på om dette engasjementet ville utfordre, ja muligens også bremse det store arbeidet vi fortsatt hadde foran oss i området ved Brottet. Heldigvis ble skepsis raskt snudd til optimisme da en ny dugnadsgjeng, med mangesidig kompetanse,  vokste frem da startskuddet for dugnadsarbeidet gikk høsten 2015.

September 2015 – den første dugnaden på gamle Brekke skole; taket ryddes for sten for i neste omgang å skifte hele taket.

Når vi nå går en ny vår i møte, holder denne flotte gjengen fortsatt sammen og i ettermiddag var det en ny omgang  med innsats både utenfor og inne i bygget.

To stekkede ribben etter fall fra stigen hindrer ikke Ragnar Holte i å svinge krafsa i en herlig vårdans der hagen skal prepareres. Deretter  ble vegger sparklet for å klargjøre disse for tapetsering.

Selv om våren også åpner for noe utvendig arbeid, som rydding i kjeller og planering av grøfter, så er det inne at det store arbeidet pågår. I dag var Kjell Ole Brobakken, Knut Hjortland og Jan Berntzen engasjert med å male/pusse, mens Eivind Børresen bl.a. fikk på plass nye taklister.

Og som alltid; inne som ute – kaffen og den gode praten , ikke minst om gjøremål på neste dugnad