Velkommen til Brekke skole 13. august

Sammen med resten av dugnadsgjengen på gamle Brekke skole, ønsker Jan Borger Berntzen og Paul Henriksen velkommen til Brekkedagen 13. 8. kl 12:00

Å jobbe dugnad på et gammelt skolebygg fra 1849 handler om å jobbe både i et langt og et kort perspektiv. Dagens dugnad på Brekke skole var i så måte intet unntak. Det korte perspektivet knyttet til organisering av lørdagens hygge- og informasjonsdag – Brekkedagen. Det lange perspektivet bl.a. å skrape  gammel panel som i løpet av høsten igjen skal opp på frontveggen.

"party-løvene" Jan B. Berntzen og Eivind Børresen sikrer gode arbeidsforhold og materialer mot unødvendig fukt gjennom å reise et party-telt
“party-løvene” Jan B. Berntzen og Eivind Børresen sikrer gode arbeidsforhold og materialer mot unødvendig fukt gjennom å reise et party-telt

Det langsiktige perspektivet handler også om å behandle materialer som skal erstatte skadet og ubrukelig panel på en god måte. I den forbindelse er det nå kjøpt inn et større partytelt for å tørke materialene, samtidig som vi kan stå “under tak” å jobbe når høsten om ikke lenge melder seg med korte kvelder og antatt mye nedbør.

IMG_9767IMG_9775

Dagens dugnad handlet ikke minst om planlegging av dagen da vi både vil vise fram det historisk viktige bygget og fortelle hvor viktig det er at Hvaler-samfunnet stiller seg bak restaureringsarbeidet. På bildene: Marianne Antonsen, Birigit Sandstrøm, Sæming Koppang, Kjell Ole Brobakken, Jan B Berntzen, Ragnhild Nordengen og Eivind Børresen.

Trivsel er en svært sentral  faktor i et hvert dugnadsarbeid. I så måte spiller venneforeningen for gamle Brekke skole en viktig rolle når lørdagens Brekkedag skal planlegges.  Selv om dagen også tidligere har fått stor oppmerksomhet på denne siden, gjentar vi gjerne hovedpunktene i programmet her:

• Et muntert møte med Brekke skoles mangesidige historie
  • Kort om arbeidet med å restaurere den gamle skolen
  • Musikk ved Anne-Lill Adamsen Reff og Musehogget Tradjazzband
  • Presentasjon av skisser (strektegninger) av huset laget av Axel Emil Thorenfeldt
  • Salg av  plansjer og kart fra de gamle grendeskolene på Hvaler

Programmet som starter kl 12:00 avsluttes kl 15:00.

Brekke-dag-plakat067Brekke-dag-plakat067