Arbeidet med Arkimedesskruen, et eksempel på avansert håndverk

Som omtalt flere ganger her på hjemmesiden, så arbeides det nå med å erstatte den gamle modellen (bygget i 1985) av Arkimedesskruen som i årene 1915 – 1916 ble bygget for å tømme Arekilen for vann. Målsettingen var å legge ut nytt jordbruksland samt å hindre fremveksten av en stamme malariamygg.

Ingeniør Langballe var mannen som i sin tid konstruerte Arkimedesskruen som ble plassert ut i Arekilen. I fjor ble en modell av denne skruen fraktet til Petter Wistners verksted på Viker for demontering.

Petter Wisner er mannen som leder dugnadsgruppa, en gruppe som pr i dag består av sønnen Espen , Ragnar Holte og Frode Lund. Ut over vinteren vil flere koble seg på. Selv om rbeidet har kommet godt i gang, er det fortsatt flere måneders dugnadsinnsats igjen før den drøyt ett tonn tunge skruen kan fraktes ut i våtmarksområdet. Om dette kan skje allerede neste år får tiden vise, da streng kulde med hard grunn er det som vil være det tungtransporten trenger for å klare utplasseringen.

I den 6,70 meter lange skruen freser Petter Wistner og sønnen Espen ut spor for den rundt 900 dreide bladene som skruen vil bestå av. Her handler det om presisjon og avansert håndverk.

Du inviteres herved inn for å høre Petter Wistner gi en kortversjon av dette utfordrende arbeidet : Skruen 17.12.19

Parallelt med arbeidet med Arkimedesskruen pågår det også et planleggingsarbeid for et beskyttende tak over “skruen” . I tilknytning til et slikt tak, planlegges det også et “fugletårn” både for fugleelskere og for alle dem som vil skaffe seg bedre oversikt over dette vakre våtmarksområde. Det er arkitekt og ornitolog Kai Hermansen som har tegnet tårnet under.

Dette prosjektet i Arekilen med utkiksplattform og tårn, stier, klopper, Arkimedesskruen og informasjonstavler, inngår i det mangesidige samarbeidet mellom Hvaler Kommune, Hvaler Kulturvernforening, Ornitologisk forening og Fylkesmannen.