Barn og unge “i møte med” historien

På Hvaler driver Kystmuseet et viktig formidlingsarbeid bl.a. i regi av den kulturelle skolesekken. Hvaler Kulturvernforening har også et fokus på barn og unge både i form av å legge til rette for barne- og ungdomsteateret Brottungær og i formidling av historien.

Thor Ivar Olsen demonstrerer en langkikkert lik den som ble benyttet ved den optiske telegrafen i 1814 benyttet
Rundt 60 elever og lærere var i dag på tur til Skjelsbuveten og den optiske telegrafen

Den optiske telegrafen, i form av en modell av den som sto på Skjelsbuveten fram til 1814 har blitt et viktig turmål for mange. I dag var det mellomtrinnet på Åttekanten skole som tok turen opp til Hvalers nest høyeste punkt. Halvannen time hadde elevene brukt på turen fra skolen og opp til Veten. Her ble de møtt av Thor Ivar Olsen og Paul Henriksen fra kulturvernforeningen som fortalte om telegrafsystemet som var etablert langs kysten fra 1809 til 1814, et for mange ukjent kapittel i Hvalers historie.

Å ta vare på kulturminner og registrere disse på forskriftsmessig måte er en viktig side ved foreningens virksomhet. Å formidle historien til barn og unge er en høyt prioritert del av dette arbeidet. Håpet er at flere skoler og grupper tar kontakt både i forhold til telegrafen og andre av Hvalers kulturminner. Så langt vi har tid og mulighet vil vi stille opp.