Da granitten ga grunnlag for tvil, tro og samfunnsinstitusjoner

Kulturminnedagene på Hvaler,  med en rekke på åtte arrangementer fra 19. august til 8. oktober ruller videre. I går kveld var Amfigrotta stedet for et svært engasjerende og humoristisk foredrag kalt “Språk i grenseland”. Det var  Dr. Philos Ruth Vatvedt Fjeld fra Universitetet i Oslo som tok forsamlingen med inn i den historiske og gjensidige språklige påvirkningen i grenseområdene både internt i Østfold og i grenseområdene mellom Sverige og Norge.

Søndag 16. september kl 11:00 løfter vi temaene knyttet til kulturell påvirkning videre gjennom et fellesarrangement av Hvaler kulturvernforening, Hvaler menighet og Folkets Hus på Spjærøy. Det er spesielt den svenske innvandringen av stenhoggere til Hvaler fra rundt 1890 det settes fokus på, mange av dem glødende sosialister som satte sitt store preg på lokalsamfunnet og til dels splittet befolkningen. Det var en tid med sterke meninger , tro og tvil, en tid da også viktige samfunnsinstitusjoner ble bygget, nettopp av stenhoggerne.  Spjærøy kirke (1891) med sten for Lindalen like ved kirken og Folkets Hus på Spjærøy (1898), kun en liten kilometer unna ble bygget av og etter initiativ fra bl.a. stenhoggerne.

Kathrine Sandstrøm, bildet til venstre (hvit bluse) har skrevet en større avhandling nettopp om stenhoggerne, arbeiderkvinnelaget og den svenske påvirkningen på lokalsamfunnet.

Arrangementet som starter i Spjærøy kirke fortsetter med “kirkekaffe” og foredrag på Folkets hus der Kathrine Sandstrøm ved Kystmuseet Hvaler/Østfoldmuseene vil fortelle om den påvirkning innvandringen fra Sverige hadde på samfunnsutviklingen ikke bare på Hvaler, men i store deler av ytre Østfold.  Hvaler Musikkforening vil også delta i arrangementet og marsjerer fra Spjærøy kirke til Folkets Hus etter gudstjenesten.