“Det er vårdag i lufta og mandag er her…”

Roy Heitmann, vår sist ankomne dugnadsmann, gikk i dag løs med skrape for å klargjøre en av de to ekene til bruk for kystledfolket

Slik lyder første linje i det som er innkallingssangen til dagens dugnad i Brottet, i dag der tilnærmet fullt lag stilte opp til arbeid både på kystledhyttene, skraping av den ene eka til kystleden, forarbeider til bygging av sanitærbygg, sveisearbeid på en av kranene og skifting av vindu i “Byssa strandcafé”. Bli gjerne med på innkallingssangen (sendt ut søndag ettermiddag) som følger melodien på “Fuglevårvise av Thorbjørn Egner. Syng gjerne med!

Det er vårtegn i lufta og mandag er her
Nå strømmer de til fra det fjerne og nær
Ja til Brottet vi kommer med kost og med drill
Vi vet hva vi trenger og ruster oss til
Trallala tviddelidi di hva tenker vi på?
Vi tenker vi er heldig som til Brottet kan gå

For om hofter og knær er litt vonde hva så?
Vi biter i leppa for til Brottet å gå
Ja, vi finner et hjørne, en stol og en kost
Det viktigste er å få jobben vår gjort
Trallala tviddelidi di…

Ja, det plagsomme knirket fra hofter og knær
Det blir plutsli’ borte med sjøen så nær
Ja, slik kan vi så jobbe og slikke vårt «sår»
Slik høster vi helse når det går imot vår
Trallala tviddelidi di…

For på mandag vi hilser han Rune på plass
Han har med seg planer for kummer til dass
Og i hytter og byssa skal vi jobbe på
I Båthus skal noen få kabler å slå.
Trallala, tviddeli didi

Fokus på vedlikehold  av kystledhyttene.
I 2012 ble Stenhoggerhytta leid ut for første gang. Mange hundre gjester senere er det klart for et mangesidig vedlikeholdsarbeid på denne svært populære kystledhytta. Først og fremst skjer dette gjennom å male hytta innvendig, tette musehull og legge lister som skal hindre unødvendig trekk. Til malerjobben har vi med den beste kompetansen vi kan få gjennom "Kåre maler'n" som i mange år tjente Hvaler kommune. Nå er det kulturvernforeningen som har gleden av å nyte godt av Kåres kvaliteter.
I tillegg leggers nå vannledningen om, slik at gjester på hytta kan hente vann på samme side som vi har utbord på en skjermet plass. Mao de som skal leie Stenhoggerhytta kan glede seg over oppgraderingen som Kåre Næss, Tom Buskoven, Jan Appelgren, Erling Olsen og Ole-Christian Bárnholt står for. Neste uke står kystledhytta Klyven for tur med tilsvarende vedlikehold.

Dagen var som nevnt også fylt med andre viktige gjøremål der “besøk” av rørleggermester Rune Svennes også sto på planen. Dette for å få nødvendig anvisning på hvor kummen til det nye sanitærbygget, i nærheten til kystledhyttene og brygga, skal oppføres. Graving og annet grunnarbeid, samt oppføring av selve bygget vil dugnadsgjengen selv stå for.

Rune Svennes og kollega Fredrik fra Hvaler rørleggerbedrift gir anvisning på hvor og på hvilket nivå kummen til sanitærbygget skal plasseres. På bildet for øvrig; Ellen Enger, Ole Christian Bárnholt og Ragnar Holte, den siste vår eminente gravemaskinfører

Forbedringer også på andre områder i Brottet. På bildet til venstre under er Steinar Pettersen, godt sikret på stillaset, i gang med å sveise festene til den ene av våre tre kraner. Til høyre siste finpuss på arbeidet med det første av tre vinduer skal blir skiftet i “Byssa”, et arbeid som blir ivaretatt av Asbjørn Svendsby og Trond Valen Engblad.