Dugnad for “ordning og reda”

I arbeidet med å videreutvikle området med Brottet og Museumshavna, snakker vi som utgjør dugnadsgjengen mye om det “estetiske bildet” der sjøområdet med og uten sivplanter, trær og fjellformasjonene danner en  naturlig ramme for det kultur- og kulturhistoriske området som kulturvernforeningen forvalter på vegne av grunneieren Hvaler kommune. Når et slikt unikt område skal utvikles er det derfor nødvendig hele tiden å spørre; hvordan ta hensyn til denne naturen samtidig som vi skal åpne for en mangesidig ferdsel og bruk. Lenge holdt vi derfor på at vi ville hindre biltrafikk i området ut over ren nyttekjøring. Fortsatt vil vi ha en restriktiv praksis i forhold til biltrafikk, men erfaringer har imidlertid tilsagt at vi må ha et “regime” som i alle fall åpner for noe trafikk og parkering.

Skal dette skje, ønsker vi imidlertid å ha ordnede forhold,  og i dag tok dugnadsgjengen fatt på arbeidet med å anlegge P-plasser. Dette er plasser forbeholdt  dem som leier seg inn på de tre kystledhyttene, eier/brukere av Båtholmen, de som betaler for båtplasser i havna ( maks 6 plasser), samt et gitt antall plasser reservert  for brukere av Brottet og Amfigrotta. Totalt vil det tilsi merkede P-plasser for rundt 20 biler. Parkering for øvrig må skje utenfor området og helst da på parkeringsplassen ovenfor Kystmuseet.

Erling Olsen, Steinar Pettersen, Thor-Ivar Olsen, Leif Hansen og Paul H startet i dag arbeidet med å skape ryddige parkeringsforhold i området ved Brottet.