UNI-stiftelsen med glad-nyhet til arbeidet med Gamle Brekke Skole!

Stenstolpen for feste av den nye flaggstanga som skal monteres på Brekke har kommet på plass. Hadde stanga stått der i dag så ville vi feiret med flagget til topps for glad-nyheten om at UNI-stiftelsen for andre gang har besluttet å støtte arbeidet med Gamle Brekke skole, denne gangen med kr 70.000,- for å bytte ut det elektriske anlegget. Forrige gang UNI støttet arbeidet (2015) var det bl.a. for å få på plass rørinnsats i pipa. Med disse bevilgningene lever stiftelsen til fulle opp til sitt slagord:

Stiftelsen UNI støtter tiltak som verner mennesker og historiske bygninger”

Som kjent pågår nå det innvendige dugnadsarbeidet for fullt både med røropplegg og malearbeid. Til deler av dette har vi fått verdifull støtte både fra næringsdrivende og fra fylkeskonservatoren. Når det gjelder arbeidet med å få på plass vann- og avløp og elektroinstallasjoner, så gir imidlertid ikke vernemyndighetene støtte til dette. Den finansielle støtten som vi da får fra UNI-stiftelsen, og på annen måte fra næringsdrivende som Rune Svennes (Hvaler Rørleggerbedrift) og Geir Løkås (Plankebyen elektriske AS), er derfor av stor betydning for fremdriften.

Det er fortsatt en stund igjen til arbeidet med el-systemet kan starte opp. Dette fordi det bygningsmessig står en del igjen før så kan skje. Men, med dagens hyggelig beskjed fra UNI-stiftelsen vet vi at vi har økonomi også til denne delen av arbeidet. Kr 70.000,- dekker ikke hele arbeidet som er anslått til kr 126.000,-, men med en egenandel og stor dugnadsinnsats også her, er vi nå rimelig trygge på at vi skal få dette historisk viktige bygget ferdig i tråd med målsettingen høsten 2019/våren 2020.