Dugnad med taksten på kulturhistorisk reise

På midten av 2000-tallet ble Brekke barnehage på Kirkøy bygget. Det spesielle med dette bygget var at den gamle skolen fra 1895 (teglstensbygget) ble integrert i helheten og dannet med det et fint bilde av en historisk utvikling i området. Nå var tiden inne for å renovere taket på det gamle skolebygget. I den forbindelse tok Hvaler kommune kontakt med kulturvernforeningen for å høre om vi ville overta de 2200 takstenene som skulle ned. Svaret var at dette passet utmerket all den stund vi skal dekke taket på det nye båthuset ved Brottet nettopp med gammel sten. Tiden er ennå ikke inne for dette “løftet”, men i løpet av september/oktober vil Brekke-stenen dekke huset der historien om Hvaler-skøyta skal løftes fram.

I dag var det så klart for en formiddag med samarbeid mellom kommunes folk fra avdeling “Byggvedlikehold” og fem av oss fra kulturvernforeningen. På bildet over sørger Robert Holt, med assistanse fra Vegar Bogen og Kai Karlsen, for et høyt tempo der sten på sten ble sendt ned til mottaksapparatet bestående av undertegnede , Ragnar Holte, Carl Erik Madsen, Arnt Otto Arntsen og Asger Bentzen. Fem hengere med taksten ble så kjørt under Løperen til området ved Brottet der en stor gruppe dugnadsfolk sto klar til å tømme de samme hengerne. Et flott samarbeid mellom kommune og frivilligheten der gjenbruk av “historisk sten” hører med i den gode fortellingen.

Ikke mindre enn 17 dugnadsarbeidere var i dag i aksjon både med å reise båthuset, ta imot taksten fra Brekke og avslutte arbeidet på tårnene i Brottet. Neste mandag starter arbeidet med å anlegge takterrasse over Amfigrotta.

Dette var også dugnadsdagen da kiosken ble vasket ned og klargjort for arrangementene som vi så smått ser konturene av i Brottet i sommer. Som i fjor tok Anne-Lise Eriksen og Marit Linnes ansvar for å vaske ned, ordne og komme med forslag til forbedringer, som vi nå skal følge opp. Flott og viktig jobb som ble utført med bravur!